Abstract
Studien omhandler konseptet samfunnsansvar knyttet til internasjonal handel. Mer konkret har jeg tatt for meg hvordan Vinmonopolet integrerer samfunnsansvar i deres leverandørkjede. Stortingsmeldingen om samfunnsansvar kommuniserer en forventning om at statlige organisasjoner skal implementere dette konseptet i deres virke. I denne sammenheng opererer Vinmonopolet som en dominerende aktør innen distribusjon av vin- og brennevin. Prosjektets kjerne er som følger: 1. Hvordan har Vinmonopolet integrert arbeidet med samfunnsansvar i leverandørkjeden? 2. Hvordan posisjonerer importørene seg i forhold til Vinmonopolet sitt arbeid med samfunnsansvar i leverandørkjeden? 3. Hvilke utfordringer kan oppstå mellom Vinmonopolet og importørleddet i koordineringen av dette arbeidet? Det teoretiske rammeverket for studien er basert på Fligstein sin feltteori, teorien om transaksjonskostnader, samt prinsipal-agent-teorien. Feltteorien tar for seg den komplekse vekselvirkningen mellom aktør og struktur. Videre tar feltbegrepet utgangspunkt i at samfunnet er satt sammen av ulike sfærer Teorien om transaksjonskostnader er valgt fordi teorien innbefatter et sett med gode analytiske verktøy. Importørene i studien posisjonerer seg ulikt til dette arbeidet og dette henger sammen med ressurser, preferanser og markedsplassering. Prinsipal-agent teorien tas i bruk for å belyse hvilke koordineringsproblemer som kan oppstå mellom en oppdragsgiver og oppdragstaker. Dette perspektivet er fruktbart i analysen av koordineringen av dette arbeidet mellom Vinmonopolet som prinsipal og importleddet som agent. Studien er basert på case-metodologi. Datamaterialet er basert på intervjuer med Vinmonopolet sin avdeling for virksomhetsstyring, 3 anonymiserte importører og et anonymisert revisjonsselskap som driver med kontrolloppfølging av Vinmonopolet sin leverandørkjede. Videre vil analysene basere seg på innhentet materiale i form av