Hide metadata

dc.contributor.authorHelvig, Camilla
dc.date.accessioned2015-10-05T22:00:26Z
dc.date.available2015-10-05T22:00:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHelvig, Camilla. Matematikklærebøker i Norge og i Singapore: En komparativ analyse av muligheten til å lære derivasjon. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/46157
dc.description.abstractMatematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og Singapore gir elevene til å lære derivasjon. Problemstillingen er: Hvilke muligheter gir norske og singaporeanske matematikklærebøker til å lære emnet derivasjon? Vi har gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse der vi har undersøkt lærebøkenes fremstilling av derivasjon, samt struktur og oppgaver i derivasjonskapitlet. I tillegg har vi undersøkt lærebøker for ungdomstrinnet for en kvalitativ analyse av forkunnskapene til derivasjon og progresjon fram mot introduksjon av derivasjon. Vi har også gjennomført en kategorisering av matematikkoppgaver etter resonnementstype med rammeverket til Lithner (2008). Kategoriene viser grad av kreativitet i resonnementene som kreves for å løse oppgavene. Funn fra analysen viser at de norske og singaporeanske lærebøkene kan gi mulighet til å lære derivasjon i ulik grad og på ulike måter. Alle lærebøkene gir mulighet til økt instrumentell og relasjonell forståelse. De singaporeanske lærebøkene vektlegger imidlertid relasjonell forståelse i større grad med en læringsmodell som gir mulighet til konstruksjon av egen kunnskap gjennom en aktiv elevrolle. Resultatene viser videre en mer jevn progresjon og en lenger modningsprosess av forkunnskapene til derivasjon blant de singaporeanske lærebøkene enn de norske lærebøkene. Kategoriseringen viste at det er størst andel oppgaver som krever imiterende resonnement i alle lærebøkenes derivasjonskapittel. De singaporeanske lærebøkene inneholder flere oppgaver som krever kreativt resonnement enn de norske lærebøkene.nor
dc.language.isonor
dc.subjectmatematikklærebøker
dc.subjectmulighet
dc.subjecttil
dc.subjectå
dc.subjectlære
dc.subjectderivasjon
dc.subjectmatematikkdidaktikk
dc.subjectskolematematikk
dc.subjectlærebokanalyse
dc.subjectdokumentanalyse
dc.subjectmodningsprosess
dc.subjectmatematikkoppgaver
dc.subjectresonnement
dc.subjectforkunnskaper
dc.subjectalgebra
dc.subjectfunksjoner
dc.subjectstigningstall
dc.subjectvekstfart
dc.subjectgrenseverdi
dc.subjectlæreplan
dc.titleMatematikklærebøker i Norge og i Singapore: En komparativ analyse av muligheten til å lære derivasjonnor
dc.titleMathematics Textbooks in Norway and in Singapore: A Comparative Analysis of the Opportunity to Learn Differentiationeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2015-10-05T22:00:26Z
dc.creator.authorHelvig, Camilla
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50339
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/46157/1/CamillaHelvigMarieVaksvikDraagen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata