Hide metadata

dc.contributor.authorAli Abdul Mutalib, Yusur
dc.date.accessioned2015-09-21T22:00:41Z
dc.date.available2015-09-21T22:00:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAli Abdul Mutalib, Yusur. TITTEL: -Tospråklighet og Eksekutive funksjoner Undertittel -En litteratur studie om sammenhenger mellom tospråklighet og eksekutive funksjoner. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/46060
dc.description.abstractProblemstilling I denne oppgaven så utforskes korrelasjonen mellom tospråklighet og eksekutive funksjoner med utgangspunkt i hensikten med å avdekke hvordan og i hvilken form tospråklighet påvirker eksekutive funksjoner. Det multikulturelle samfunnet har kommet for å bli, og dette byr på utfordringer når man skal utarbeide en enhetlig skolepolitikk, men på samme tid har en mangfoldig gruppe med elever. Språk, språkopplæring og utvikling av kognitive evner ses ofte i lys av hverandre når man evaluerer barns utgangspunkt for læring. Utfordringen har ofte vært å vite hvordan, til hvilken grad og i hvilke omstendigheter man skal fokusere på opplæring i språk for barn med tospråklig bakgrunn ettersom man frykter at dette kan hemme deres læring av språket som snakkes i skolen. Et syn på tospråklighet som en ressurs vil gi et bidrag i denne debatten. På bakgrunn av dette kaster oppgaven lys på følgende problemstillingen: Utvikler tospråklige barn bedre eksekutive ferdigheter enn enspråklige barn, som følge av å være tospråklige? Formålet blir å utforske hvordan tospråklighet påvirker utviklingen av eksekutive funksjoner. I håp om å medvirke utforming av handlingsplaner hvor man fokuserer på opplæring og ivaretakelse av begge språkene for barn som har en tospråklig bakgrunn, ettersom dette kan ha en positiv utvikling på deres faglige og kognitive utviklingen. Teorigrunnlaget for oppgaven inkluderer Miyakes et al., (2000) integrerte modellen for eksekutive funksjoner som blir anvendt som et bakteppe for å undersøke hvordan eksekutive funksjoner opererer. Funksjonene i denne modellen er representert i to hovedteorier i oppgaven, som analysere relasjonen mellom tospråklighet og eksekutive funksjoner: Inhibisjonskontrollteori og konfliktovervåkningsteori. Enhver av teoretikerne som refereres til i oppgaven antar at det er et forhold mellom eksekutive funksjoner og tospråklighet, men det er uenigheter blant dem når det kommer til hvilke eksekutive funksjoner som gjør seg gjeldende. Metode og kilder Oppgaven er en litteraturstudie på feltet i skjæringspunktet mellom tospråklighet og eksekutive funksjoner. Den er en gjennomgang av teorier og forskning som belyser emnet. Problemstillingen besvares ved bruk av hovedsakelig primære, men også sekundære kilder. Kildene er av nyere forskning, relevante og representative for problemstillingen. Kilder består i hovedsak av studier som ikke er mer enn 10-15 år gamle. I tillegg til noen eldre teorier, men de blir de sitert i nyere forskning og mange nyere studier bruker dem som et utgangspunkt for forskningen, noe som gjør dem relevante. Oppgaven har sett på arbeider til sentrale forskere som: Bialystok, Miyake, Carlson og Meltzof, Cummins, med flere. Hoved konklusjonen Det er bred enighet blant mange teoretikere i fagfeltet at tospråklighet har en positiv innvirkning på utviklingen av eksekutive funksjoner i den tidligere barnealderen. Funnene er derimot ikke en tydelige, de peker i forskjellige retninger blant annet i studien til Martin-Rhee & Bialystok (2008), som ikke har gjort funn. Sammenhengen mellom det å være et tospråklig barn og ha god eksekutiv fungering, finner man som en hovedtendens i kildene presentert i avhandling. Resultatene viser seg derimot å være avhengig av visse ting, som tester og begrepsavklaring. Tester som brukes for å måle barns eksekutiv fungering på, legger grunnlag for eventuelle fordeler. Eksekutive tester er utfordrende å bruke grunnet naturen til våre eksekutive funksjoner som både kan operere som separate og enhetlige funksjoner. Dette tar oss til neste faktor som er begrepene som skal måles. Både eksekutive funksjoner og tospråklighet er begreper som er vide og vanskelige å definere. Studier presentert i oppgaven har tendenser til å definere tospråklighet på ulike måter. Dette gjør det vanskelig å være enig om hvem kan kategoriseres som tospråklig. Eksekutive funksjoner er et annet begrep som er vanskelig for forskere å bli enige om. Forskere bruker ulike modeller for å teste eksekutive funksjoner og hvordan de er organisert. Forskere er derimot ikke enige om hvilke funksjoner utgjør de eksekutive funksjonene. Til tross for denne usikkerheten rundt begrepene og hvordan de måles, ser det ut til at forskere finner fordeler hos tospråklige barn. Eksekutive funksjoner trenes opp og utvikles av mange faktorer, blant annet tospråklighet. Hos barn i førskolealder utvikles eksekutive funksjoner på et underliggende mekanisme der dens fundament er oppmerksomhetssystemet. For barn som er eldre enn 5 år operer eksekutive funksjonene både som avhengige av hverandre og uavhengige av hverandre. Eksekutive funksjoner arbeider for å regulere atferd hos individet. Eksekutive Funksjonene utgjører inhibisjon, kognitiv fleksibilitet og oppdatering og overvåknings funksjoner av arbeidsminne representasjoner Basert på antagelsen om at språket er en kommunikativ handling, arbeider eksekutive funksjoner for å regulere denne handlingen. Barn som har tilegnet seg to språk, må bruke de basert på konteksten de befinner seg i. De må velge ett av språkene for å samtale med. De må derfor håndtere disse to språk systemene som er aktive til enhver tid. Denne håndteringsprosessen skaper en konflikt. Konflikten løses ved hjelp av eksekutive funksjoner. Tospråklige barn løser konflikten ved inhibisjonskontroll. Det skjer ved at de undertrykker det ene irrelevante språket. Den andre tilnærmingen foreslår at barnet løser konflikten ved hjelp av konfliktovervåkningsmekanisme. Den operer som inspektør for å oppdage eventuelle konflikter som oppstår. Når den er oppdaget aktiveres inhibisjonsevnen for å løse konflikten. Erfaringen et tospråklig barn har med sine to lingvistiske språk legger grunnlaget for eventuelle fordelene. Funnene som forskere kommer frem til vil dermed være avhengig av om tospråklige barn går gjennom en liknende erfaring, når de håndterer sine to språksystemer.nor
dc.language.isonor
dc.subjectTospråklighet
dc.subjectEksekutive
dc.subjectfunksjoner
dc.subjectSammenhenger
dc.subjectmellom
dc.subjecttospråklighet
dc.subjectog
dc.subjecteksekutive
dc.subjectfunksjoner
dc.subjectInhibisjonskontrollsteori
dc.subjectInhibisjon
dc.subjectKognitivkontrollsmekanisme
dc.subjectKonfliktovervåkningsteori
dc.subjectOppmerksomhetskontroll
dc.subjectTospråklig
dc.subjectkompetanse
dc.subjectKonfliktoppgaver
dc.subjectEksekutive
dc.subjectmåleinstrumenter
dc.titleTITTEL: -Tospråklighet og Eksekutive funksjoner Undertittel -En litteratur studie om sammenhenger mellom tospråklighet og eksekutive funksjonernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-21T22:00:41Z
dc.creator.authorAli Abdul Mutalib, Yusur
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50271
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/46060/1/Mastertilprint.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata