Hide metadata

dc.contributor.authorHauge, Line Eithun
dc.date.accessioned2015-09-21T22:00:28Z
dc.date.available2015-09-21T22:00:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHauge, Line Eithun. Læring gjennom å feile. En casestudie av simulering fra Oslo univeristetssykehus. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/46045
dc.description.abstractSammendrag PROBLEMOMRÅDE Organisasjoner og deres teknologier er i stadig endring og blir mer komplekse, dermed også mer mottagelig for ulykker (Weick, 1987). Det er derfor viktig for organisasjoner å være bevisste på hvordan de systematisk kan jobbe for å lære av feil, og hvilke tiltak som kan brukes for å heve de ansattes kompetanse. Denne oppgaven presenterer hvordan simulering kan brukes som et tiltak for at deltakerne skal bli tryggere i kritiske situasjoner gjennom å få trene i case på kommunikasjons- og samhandling. Vår case for å studere dette er Oslo universitetssykehus som med sine over 20 000 ansatte er et godt eksempel på en kompleks organisasjon. Oslo universitetssykehus ønsker å få ned antall pasientskader som har oppstått på grunn av menneskelig svikt gjennom å bruke simulering. Tidligere forskning kan gi oss en bedre forståelse av denne tematikk. I oppgaven har vi i særlig grad trukket på Weick (1987;1993) og Edmondson (2001;2005;2006;2015) og deres teorier om komplekse organisasjoner som high reliability organizations og prøving og feiling i disse. Vi vil deretter supplere med flere teoretikere innenfor kompetanseutvikling, praksisfellesskap og kommunikasjon og læring. Ved hjelp av det teoretiske materialet vil det danne grunnlag for å analysere simulerings læringseffekt på kommunikasjon og samhandling. Vår problemstilling er som følger: I hvilken grad fungerer medisinsk simulering som et kompetansehevende tiltak i sykehus med fokus på kommunikasjon og samhandling? Hvis Oslo universitetssykehus skal klare å gjennomfør målet om å få ned antall pasientskader som skyldes menneskelig svikt, er det viktig at de ansatte har faglig høy kompetanse. Det er viktig å ha medarbeidere som er dyktig til å samarbeide og kommunisere med teamene de er en del av. Oslo universitetssykehus ble etablert i 2009 ved å slå sammen Ullevål sykehus, Rikshospitalet, Aker sykehus og Radiumhospitalet. Simuleringssentret befinner seg på Ullevål sykehus, så ved hjelp av sammenslåing har de tre tidligere andre sykehusene også fått tilgang til simuleringssentret. Ved sykehuset er det mange personer med ulik faglig bakgrunn som er innom simulering i løpet av ett år. I denne sammenheng ønsket vi å fokusere på om simulering tjener det formålet det har blitt opprettet for ettersom organisasjoner som ønsker å utvikle seg, må ha kompetansehevende tiltak som fungerer.nor
dc.language.isonor
dc.subjectKompetanseutviklig
dc.subjectKommunikasjon
dc.subjectSamhandling
dc.subjectSimulerign
dc.titleLæring gjennom å feile. En casestudie av simulering fra Oslo univeristetssykehusnor
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2015-09-21T22:00:28Z
dc.creator.authorHauge, Line Eithun
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50248
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/46045/1/Hele-oppgave-uten-vedlegg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata