Hide metadata

dc.contributor.authorHuseby, Christian
dc.date.accessioned2015-09-08T22:00:45Z
dc.date.available2015-09-08T22:00:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHuseby, Christian. Hvem er lærervikarene i norsk skole? En kartlegging av ukvalifiserte lærere i lys av lærermangelen og rekrutteringsutfordringene i grunnskolen.. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45860
dc.description.abstractLærermangelen i norsk skole er en utfordring for samfunnet som bør tas på alvor før situasjonen kommer ut av kontroll. Prognoser fra Statistisk sentralbyrå (2014) viser et potensielt underskudd av lærere på 38 000 innen 2025. Samtidig finnes det et ikke ubetydelig antall personer som gjør lærerjobben uten godkjent utdanning. Denne gruppen ukvalifiserte lærere representerer på en og samme tid en mulighet og en svakhet i utdanningspolitikken. På den ene siden er gruppen med på å trekke ned anseelsen til læreryrket som profesjon ved at de som ukvalifisert arbeidskraft går inn og gjør lærerjobben. På den andre siden kan denne gruppen være en kilde til forbedring av både profesjons- og rekrutteringsutfordringene dersom de anerkjennes potensielle lærere. På den andre siden kan denne gruppen være en kilde til forbedring av både profesjons- og rekrutteringsutfordringene. For at det skal skje, må man for det første erkjenne at skolen til en viss grad er avhengig av denne gruppen, og for det andre må man legge til rette på best mulig måte for at både kompetanse og kvalifikasjonsgrunnlag kommer på plass. Per i dag har man mangelfull antall ukvalifiserte lærere som utfører lærerjobben på midlertidig basis. I denne oppgaven har jeg derfor gjennomført en kartleggingsstudie av de ukvalifiserte lærerne i lys av lærermangel og rekrutteringsutfordringene i grunnskolen. Funnene tyder på et sterkt ønske og høy sannsynlighet for å ta kvalifiserende lærerutdanning. Resultatene fra denne undersøkelsen og gjennomgangen av teoretiske perspektiver og tilgjengelig dokumentasjon tyder på at lærere uten godkjent utdanning er en sammensatt gruppe som ikke bør behandles som homogen. På bakgrunn av tidligere rekrutteringskampanjer som har vært forsøkt, synliggjøres behovet for kartlegging som kan tjene som informasjonsmateriale for differensierte tiltak for å bedre kvalifikasjonsgrunnlaget og, i forlengelsen, antallet kvalifiserte lærere i grunnskolen.nor
dc.language.isonor
dc.subjectærermangel
dc.subjectrekruttering
dc.subjectprofesjon
dc.subjectkompetanse
dc.subjectutdanningspolitikk
dc.subjectkartlegging
dc.titleHvem er lærervikarene i norsk skole? En kartlegging av ukvalifiserte lærere i lys av lærermangelen og rekrutteringsutfordringene i grunnskolen.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-08T22:00:45Z
dc.creator.authorHuseby, Christian
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50061
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45860/1/Ped4391-Kandidatnr-23.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata