dc.contributor.author | Sætra, Emil | |
dc.date.accessioned | 2015-09-07T22:05:31Z | |
dc.date.available | 2015-09-07T22:05:31Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Sætra, Emil. Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. Lærerperspektiver på demokratiopplæring. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/45799 | |
dc.description.abstract | Opplæring til demokratisk medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag og samfunnsfagenes begrunnelse. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan samfunnsfaglærere uttrykker seg om sine praksisambisjoner og praksisvilkår tilknyttet opplæring til demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. For å få svar på problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: (1) Hvordan uttrykker samfunnsfaglærere seg om sine praksisambisjoner tilknyttet opplæring til demokratisk medborgerskap? (2) Hvordan påvirkes virkeliggjøringen av praksisambisjonene av de faglige praksisvilkårene? Oppgaven baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med sju samfunnsfaglærere ved fire forskjellige skoler. I intervjuene snakket jeg med lærerne om hva som utgjør en god medborger, hvilke demokratiske verdier som bør formidles i undervisningen, hvordan demokratiske verdier kan undervises, om demokratiske praksiser og arbeidsmåter, og hvordan de faglige praksisvilkårene virker inn på virkeliggjøringen av den samfunnsfaglige demokratiopplæringen. Lærerne uttrykker en ambisjon om å undervise om, for og gjennom demokrati. Det betyr at de ønsker at elevene skal tilegne seg kunnskaper om demokrati, at viktige demokratiske verdier som frihet, likhet og brorskap skal tematiseres i undervisningen, og at det benyttes demokratiske praksiser og arbeidsmetoder i undervisningen hvor elevene er handlende, demokratiske subjekter. Lærerne mener imidlertid at praksisvilkårene gjør det vanskelig å virkeliggjøre denne ambisjonen. Særlig fordi det er mange kompetansemål i faget, som henger for dårlig sammen. Det medfører at undervisningen i en del tilfeller begrenser seg til kunnskapsformidling om demokrati. | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | Demokratisk | |
dc.subject | medborgerskap | |
dc.subject | demokratiopplæring | |
dc.subject | samfunnsfag | |
dc.subject | samfunnsfagdidaktikk | |
dc.title | Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. Lærerperspektiver på demokratiopplæring | nor |
dc.title | Democratic Citizenship in Social Studies. Teacher Perspectives on Democratic Education | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-09-07T22:07:25Z | |
dc.creator.author | Sætra, Emil | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-50040 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45799/1/Masteroppgave---SDID4090---Emil-Stra.pdf | |