Hide metadata

dc.contributor.authorSætra, Emil
dc.date.accessioned2015-09-07T22:05:31Z
dc.date.available2015-09-07T22:05:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationSætra, Emil. Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. Lærerperspektiver på demokratiopplæring. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45799
dc.description.abstractOpplæring til demokratisk medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag og samfunnsfagenes begrunnelse. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan samfunnsfaglærere uttrykker seg om sine praksisambisjoner og praksisvilkår tilknyttet opplæring til demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. For å få svar på problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: (1) Hvordan uttrykker samfunnsfaglærere seg om sine praksisambisjoner tilknyttet opplæring til demokratisk medborgerskap? (2) Hvordan påvirkes virkeliggjøringen av praksisambisjonene av de faglige praksisvilkårene? Oppgaven baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med sju samfunnsfaglærere ved fire forskjellige skoler. I intervjuene snakket jeg med lærerne om hva som utgjør en god medborger, hvilke demokratiske verdier som bør formidles i undervisningen, hvordan demokratiske verdier kan undervises, om demokratiske praksiser og arbeidsmåter, og hvordan de faglige praksisvilkårene virker inn på virkeliggjøringen av den samfunnsfaglige demokratiopplæringen. Lærerne uttrykker en ambisjon om å undervise om, for og gjennom demokrati. Det betyr at de ønsker at elevene skal tilegne seg kunnskaper om demokrati, at viktige demokratiske verdier som frihet, likhet og brorskap skal tematiseres i undervisningen, og at det benyttes demokratiske praksiser og arbeidsmetoder i undervisningen hvor elevene er handlende, demokratiske subjekter. Lærerne mener imidlertid at praksisvilkårene gjør det vanskelig å virkeliggjøre denne ambisjonen. Særlig fordi det er mange kompetansemål i faget, som henger for dårlig sammen. Det medfører at undervisningen i en del tilfeller begrenser seg til kunnskapsformidling om demokrati.nor
dc.language.isonor
dc.subjectDemokratisk
dc.subjectmedborgerskap
dc.subjectdemokratiopplæring
dc.subjectsamfunnsfag
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikk
dc.titleDemokratisk medborgerskap i samfunnsfag. Lærerperspektiver på demokratiopplæringnor
dc.titleDemocratic Citizenship in Social Studies. Teacher Perspectives on Democratic Educationeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:25Z
dc.creator.authorSætra, Emil
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50040
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45799/1/Masteroppgave---SDID4090---Emil-Stra.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata