Hide metadata

dc.contributor.authorFolden, Kari Kristin
dc.date.accessioned2015-09-07T22:05:16Z
dc.date.available2015-09-07T22:05:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationFolden, Kari Kristin. Flerspråklige barn med språkvansker/SSV. Hvordan arbeider logopedene?. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45779
dc.description.abstractSammendrag Formål og problemstilling Jeg har med denne oppgaven ønsket å finne ut hvordan logopeder arbeider i møte med flerspråklige barn som har en form for språkvanske. Dette fordi tallet på flerspråklige stadig øker i Norge og vi vil måtte regne med å møte stadig flere flerspråklige med behov for logopedhjelp. Jeg visste også at det er færre enn forventet ut i fra totalantall som får spesifikke diagnoser i denne gruppen og flere enn det en skulle forvente som får tilbud om spesialundervisning. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere bare logopeders arbeid med flerspråklige barn med spesifikke språkvansker, men regnet med at det da ville bli vanskelig å finne informanter. Undersøkelsen ble derfor utvidet til å gjelde flerspråklige med språkvansker eller SSV. Jeg ønsket å finne ut hvordan logopedene arbeidet med enkeltbarn, men jeg ønsket også å finne ut om det var logopeder som drev forebyggende arbeid og kanskje tiltaksarbeid for hele grupper av flerspråklige barn eller andre grupper med barn i barnehage eller skole. Jeg ønsket å finne ut om det var store forskjeller eller likheter i arbeidet til logopedene om de arbeidet med norske barn kontra flerspråklige barn. Med bakgrunn i dette utarbeidet jeg følgende problemstilling: Hvordan arbeider logopeder i møte med barn som har en språkvanske eller en spesifikk språkvanske og som har et annet morsmål enn norsk? Metode Oppgavens problemstilling ble belyst gjennom et kvalitativt forskningsintervju. Utvalget har bestått av 4 logopeder fra ulike steder i Norge. Intervjuguiden ble utarbeidet i en semistrukturert form og intervjuene skjedde gjennom telefonintervju med lydbåndopptaker. I forkant av intervjuene ble det sendt ut et informasjonsbrev til informantene med opplysninger om retten til å trekke seg og prinsippene om konfidensialitet. De fikk også intervjuguiden tilsendt på forhånd, slik at de hadde anledning til å forberede seg på mine spørsmål. Resultater Det viste seg at mine informanter hadde en større variasjon i arbeidsoppgaver enn jeg hadde trodd på forhånd. De arbeidet mindre etter bestemte opplegg eller program i møte med det enkelte barn enn jeg hadde trodd. Det var bare en av mine informanter som var sikker på at hun hadde hatt to barn som var både flerspråklige og med SSV, men de andre hadde hatt flere flerspråklige med stammeproblematikk og uttaleproblematikk. Så kanskje er det slik at når det gjelder diagnosen SSV, er den svært sjelden blant flerspråklige i Norge. Jeg fikk mange ulike svar på hvordan logopedene arbeider og jeg fikk mange nye tanker om hvem det er aktuelt å samarbeide med.nor
dc.language.isonor
dc.titleFlerspråklige barn med språkvansker/SSV. Hvordan arbeider logopedene?nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:22Z
dc.creator.authorFolden, Kari Kristin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49692
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45779/15/master--1-6-15.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata