Hide metadata

dc.contributor.authorMoen, Linda Holen
dc.date.accessioned2015-09-07T22:05:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMoen, Linda Holen. Positive relasjoner mellom lærer og elev - En kvalitativ casestudie om hvordan lærer bygger relasjoner til elever, og hvilken betydning lærerens positive relasjoner har for elever generelt og for elever som viser psykososiale vansker spesielt. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45776
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan en lærer bygger positive relasjoner til elever generelt og til elever som viser psykososiale vansker spesielt i lys av pedagogisk praksis. Studien fokuserer også på hvilken betydning lærerens positive relasjoner har for elever. Undersøkelsen er i forbindelse med et pågående aksjonsforskningsprosjekt ledet av Jorun Buli-Holmberg, ved Institutt for Spesialpedagogikk, om lærerrollen i kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Ønsket med studien er at andre skal kunne benytte det denne læreren gjør på en god måte i egen praksis til sine elever. Forskningsdesignet er en kvalitativ casestudie hvor intervju med en lærer og observasjon i klassen til denne læreren har blitt benyttet som metoder i datainnsamlingen. Casedesignet brukes for å få et helhetsbilde og gå i dybden av fenomenet «den positive relasjonen» mellom lærer og elever. Det er fem hovedtemaer for observasjonsskjema og intervjuguide: lytting, forståelse, bekreftelse, akseptering og selvrefleksjon og avgrening. Hovedtemaene fra observasjon og intervju benyttes videre for analyse av datamaterialet, presentasjon av resultater og drøfting. Resultater fra denne casestudien viser at læreren bygger positive relasjoner til elever generelt og elever som viser psykososiale vansker spesielt med en anerkjennende væremåte, kommunikative ferdigheter og autonomistøttende fremgangsmåter. Væremåtene læreren benytter seg av i samspill med elevene er lytting, forståelse, bekreftelse, akseptering og selvrefleksjon og avgrensning. Læreren lytter til- og forsøker å forstå elevene med de kommunikative ferdighetene aktiv lytting, affektiv inntoning og matching. Lytting følges opp med responsferdighetene positive-, undrende- og åpne spørsmål. Det virker som samspillet fordrer elever til å uttrykke seg i personlige vendinger. Læreren bekrefter og aksepterer elevene med de kommunikative ferdighetene perspektivtaking, utvidet speiling og konfrontasjon med samtidig bruk av en autonomistøttende motivasjonsstil. Hun støtter elevenes indre ressurser, aksepterer negative følelser, kommuniserer informative og ikke-kontrollerende tilbakemeldinger, gir rasjonelle forklaringer og hint til å tenke selv. Med selvrefleksjon og avgrensning kommer læreren nær- og blir kjent med elevene, der hun gjør et skille mellom egne- og elevenes opplevelser. Elever som viser psykososiale vansker møtes med mer tid, tålmodighet og kreativitet.nor
dc.language.isonor
dc.titlePositive relasjoner mellom lærer og elev - En kvalitativ casestudie om hvordan lærer bygger relasjoner til elever, og hvilken betydning lærerens positive relasjoner har for elever generelt og for elever som viser psykososiale vansker spesieltnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:22Z
dc.creator.authorMoen, Linda Holen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49730
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45776/9/Masteroppgaven-Linda-Holen-Moen-vr-2015---16.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata