Hide metadata

dc.contributor.authorErlandsen, Eliin
dc.date.accessioned2015-09-07T22:04:55Z
dc.date.available2015-09-07T22:04:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationErlandsen, Eliin. "Hvem kan si meg hva som er riktig å gjøre?" En kvalitativ undersøkelse av hvordan foreldre opplever fokuset på muligheter i spesialpedagogisk rådgivning. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45754
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn og formål: Formålet med denne studien var å få et innblikk i hvordan foreldre til barn med utfordringer innenfor det psykososiale aspektet opplever veiledning og rådgivning de har fått, men også hvordan den sette søkelyset på muligheter, ikke begrensinger. Ved å bygge på og å fremheve den enkeltes muligheter, til tross for begrensinger, kan man forsterke motivasjonen til dem som søker hjelp (Lassen, 2014). For å få et innblikk og en dypere forståelse av opplevelsen av rådgivning valgte jeg for denne studien å intervjue fem foreldre til barn med psykososiale vansker. Dette for å opparbeide forståelse og kunnskap om deres erfaringer, opplevelser og utfordringer knyttet opp mot spesialpedagogisk rådgivning. Problemstillingen ble som følge: «Hvordan oppnå en spesialpedagogisk rådgivning som fokuserer på muligheter, ikke begrensinger»? Metode: Problemstillingen vil tilnærmes kvalitativt for å gi en detaljert og fyldig beskrivelse av foreldres opplevelser av rådgivning og hvordan de opplever at den har fokusert på muligheter. Hensikten med å intervjue foreldre var å få et innblikk i deres livsverden, for å fremme deres stemme og kunnskaper om opplevelser og erfaring av spesialpedagogisk rådgivning. I bearbeiding av datamaterialet ble intervjuene transkribert, tematisert og analysert i kategorier som var relevant for å belyse oppgavens problemstilling og studiens hovedfunn. Funnene er så drøftet i lys av teorien Antonovsky (2000) anvender og de syv temaene Lassen (2008) belyser empowerment inneholder. Resultater: Det er av naturlige årsaker variasjoner i informantenes opplevelser, men det er noen fellestrekk som går igjen. Noe av det som står frem som sentralt i datamaterialet er at foreldrene viser til at de hadde for det meste en god opplevelse av rådgivningen, og opplevde den som mulighetsfokusert. Et savn av mer rådgivning i etterkant av utredning og forbedringspotensial kom også frem av intervjuene. Viktigheten av å være tydelig og anerkjenne at en hadde utfordringer, samt vite hva en trenger hjelp til ble fremhevet av foreldrene. Daglige utfordringer, usikkerhet, men også at rådgivningen hadde ført til en utvikling for dem som familie kom også frem som sentralt av datamaterialet.nor
dc.language.isonor
dc.subjectSpesialpedagogisk
dc.subjectrådgivning
dc.subjectmuligheter
dc.subjectpsykososiale
dc.subjectvansker
dc.subjectforeldres
dc.subjectopplevelser
dc.title"Hvem kan si meg hva som er riktig å gjøre?" En kvalitativ undersøkelse av hvordan foreldre opplever fokuset på muligheter i spesialpedagogisk rådgivningnor
dc.title"Who can tell me what's the right thing to do?" A qualitative study of how parents experience the focus on opportunities in special educational counselingeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:19Z
dc.creator.authorErlandsen, Eliin
dc.date.embargoenddate3015-08-15
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49675
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45754/7/Eliin-E---Masteroppgave--ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata