Hide metadata

dc.contributor.authorJohannessen, Thea Marie
dc.date.accessioned2015-09-07T22:04:52Z
dc.date.available2015-09-07T22:04:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJohannessen, Thea Marie. Ungdomsskoleelever med kreftsyke og døde foreldre. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45750
dc.description.abstractBakgrunn og formål Kreftsykdom er veldig aktuelt, da tall fra 2012 viser at det er over 30 000 som får en kreftdiagnose i Norge, og at 700 barn og unge under 18 år mister en av sine foreldre i kreft hvert år. Det vil si at det er mange barn i barnehage, grunnskole og i videregående skole som kommer til å miste en av sine foreldre i kampen mot kreften, og at man som lærer mest sannsynlig kommer til å ha kontaktlæreransvar for et eller flere av disse barna i løpet av sin karriere. Formålet med oppgaven er et ønske om at den kan brukes som et eksempel på erfaringer kontaktlærere i ungdomsskolen har med ungdommer som har hatt kreftsyke foreldre som døde mens de gikk i ungdomsskolen. Dette vil også kunne være et bidrag til barn og unge, og deres familier som står midt oppe i situasjonen. Problemstilling Studiens problemstilling er: Hvordan opplever kontaktlærere i ungdomsskolen å ha elever hvor en av foreldrene dør av kreft? Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan opplever kontaktlærere elevene faglig, sosialt og følelsesmessig? Hva gjør kontaktlærere for å støtte eleven? Hvordan oppleves det å være kontaktlærere i denne situasjonen? Metode Dette er en kvalitativ studie, og det er brukt semistrukturerte forskningsintervju som datainnsamlingsmetode. Deltakerne i studien er 6 kontaktlærere ved 5 forskjellige ungdomsskoler i Oslo og Akershus. Analyse Analysen er gjort ut fra et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Det er blitt brukt en induktiv tilnærming i tolkningen av funnene Hovedfunn Det er store individuelle forskjeller i hvordan lærerne opplever at elevene takler sin sorg, men alle opplever likevel en nedgang i skolefaglige prestasjoner, konsentrasjonsvansker og mentalt fravær. Det er vanskelig å være kontaktlærer i slike situasjoner, og det er behov for kompetanseheving på dette området i skolene.nor
dc.language.isonor
dc.subjectungdomsskole
dc.subjectkontaktlærer
dc.subjectungdom
dc.subjectkreft
dc.subjectforeldre
dc.subjectpårørende
dc.subjectetterlatte
dc.subjectkrise
dc.subjectsorg
dc.titleUngdomsskoleelever med kreftsyke og døde foreldrenor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:18Z
dc.creator.authorJohannessen, Thea Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49668
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45750/1/Masteroppgave-spesialpedagogikk--Thea-Marie-Johannessen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata