Hide metadata

dc.contributor.authorAlgünerhan, Ruken
dc.date.accessioned2015-09-07T22:04:50Z
dc.date.available2015-09-07T22:04:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAlgünerhan, Ruken. Foreldre med minoritetsbakgrunn og deres erfaringer med valg av spesialklasse for sitt barn med en utviklingshemming. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45747
dc.description.abstractTittel: Foreldre med minoritetsbakgrunn og deres erfaringer med valg av spesialklasse for sitt barn med en utviklingshemming Tema, bakgrunn og formål Dette er en kvalitativ undersøkelse som har bakgrunn i min interesse for hvordan ikke- vestlige minoritetsforeldre har erfart valg av spesialklasse for sitt barn med en utviklingshemming, og om faktorer som religion, kultur og nettverk kan ha influert valget om skoleplass. Formålet var å få frem perspektivet til ikke- vestlige minoritetsforeldre som har barn med en utviklingshemming. Ønsket var å få frem deres opplevelser og erfaringer ved det å få et barn med utviklingshemming og valg av spesialklasse. Undersøkelsen formål er ikke å fremme et «vi og de» - perspektiv, der informantene ikke kan være representanter for en gruppe mennesker. Problemstilling Hvilke faktorer og erfaringer ligger til grunn for ikke- vestlige minoritetsforeldres valg av spesialklasse for deres barn med en utviklingshemming? Metode Dette er en kvalitativ studie inspirert av fenomenologiske og hermeneutiske vitenskapssyn. Formålet er å se i hvilken grad faktorene religion, kultur og nettverk kan ha influert med valg av spesialklasse for sitt barn med en utviklingshemming. Undersøkelsen dekker også hvilke erfaringer ikke- vestlige minoritetsforeldre har hatt ved å velge spesialklasse. Gjennom semistrukturerte intervju med intervjuguide har jeg forsøkt å fange opp erfaringene og opplevelsene foreldrene har hatt ved valget om skole. Analysen har hatt vært inspirert av et hermeneutisk vitenskapssyn som handler om fortolking av mening. Dette ble gjort gjennom et kontinuerlig arbeid med datamaterialet og innhenting av teori som deretter ble drøftet. Resultater og avslutning Mine fire ikke- vestlige minoritetsforeldre hadde gode erfaringer med valg av spesialklasse, og mente det var det eneste og riktige valget å ta for sitt barn. Dette fordi nærskolen ikke har nok ressurser og en vanlig klasse vil ha for høye faglige og sosiale krav. En vanlig klasse vil for foreldrene være en urealistisk opplæringsplass for barna deres, fordi de ikke vil få noe utbytte av en vanlig klasse. Et overraskende funn i denne undersøkelsen omhandler hvordan barnets ansvarsgruppe har hatt en fremtredende rolle for å introdusere spesialklasse som et mulig opplæringsalternativ for barnet deres. Foreldrene har hatt mye tillit til fagfolk i barnets ansvarsgruppe. Ansvarsgruppen rådet foreldrene til å søke barnet inn i en spesialklasse, fordi barnet deres ikke vil klare seg eller få noe utbytte av å gå i en vanlig klasse. Faktorene religion, kultur og nettverk har ikke vært en influerende faktor i valg av spesialklasse for barnet. Faktorene har vært forankret i en annen sammenheng for foreldrene. Foreldrene la betydelig vekt på at religionen deres har vært en viktig faktor for å skape opplevelse av sammenheng (OAS) (Antonovsky, 2012). Foreldrene mener deres barn med en utviklingshemming er en gave fra Gud, der barnets tilstand er en prøvelse for foreldrene og ikke barnet. Livet for foreldrene består av mange prøvelser, der alle får ulike prøvelser gjennom livsløpet. De er glade for å ha fått barnet, og mener de skal bestå prøven som er blitt gitt av deres Gud.nor
dc.language.isonor
dc.subjectminoritetsforeldre
dc.subjectutviklingshemming
dc.subjectspesialklasse
dc.titleForeldre med minoritetsbakgrunn og deres erfaringer med valg av spesialklasse for sitt barn med en utviklingshemmingnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:18Z
dc.creator.authorAlgünerhan, Ruken
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49674
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45747/1/MASTEROPPGAVE_ALGUNERHAN.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata