Hide metadata

dc.contributor.authorFjeld, Fay Erle
dc.date.accessioned2015-09-07T22:04:38Z
dc.date.available2015-09-07T22:04:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationFjeld, Fay Erle. Bruk av WISC-IV i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45732
dc.description.abstractVed hjelp av en spørreundersøkelse og dybdeintervju med ansatte i PPT, har jeg i denne oppgaven forsøkt å få tak i PPT-ansattes vurderinger av intelligenstesten WISC-IV som et verktøy i utredning av barn. Spørreundersøkelsen var en anonym undersøkelse sendt på nett til utvalgte PPT-kontorer over hele landet. Respondentene besto av ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste som var utdannet innen spesialpedagogikk, pedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning og psykologi. I intervjudelen av undersøkelsen gjennomførte jeg tre dybdeintervjuer av pedagogisk-psykologiske rådgivere fra tre ulike PPT-kontorer. Ved å kombinere en bredt orientert spørreundersøkelse med dybdeintervjuer fikk jeg et bedre innblikk i hvordan ansatte i PPT vurderer WISC-IV som et utredningsverktøy. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan vurderer ansatte i PPT WISC-IV som et verktøy i utredningen av barn?» Resultatene viste som ventet en variasjon i de ansattes vurderinger av testen. Spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene viste at informantene bruker WISC-IV forskjellig, og derfor også i noen tilfeller vurderer testen ulikt. Informantene i undersøkelsene vurderer WISC-IV som verdifull i en utredning. De opplever derimot i mindre grad at dette er fordi testen gir et ufyllende bilde av barnets kognitive profil. Testen oppleves verdifull fordi den gir et helhetlig bilde av barnet og gir mye informasjon om hvordan barnet resonnerer og løser problemer i testsituasjonen. Informantene gir uttrykk for at de opplever WISC-IV som kulturelt betinget og derfor mindre egnet for bruk på minoritetsspråklige barn. Funn fra spørreundersøkelsen viser at informanter som vurderer testen til å være kulturelt betinget likevel bruker testen på disse barna. På spørsmål om testen gir et godt bilde av barn med en IQ under 70, er de PPT-ansattes vurderinger svært sprikende. Informantene virker delt i dette spørsmålet. Informantene gir uttrykk for få utfordringer ved WISC-IV, men på spørsmål om det er noe som savnes ved WISC-IV, trekker de fram mål på visuell hukommelse, en oppdatering av spørsmål og svar i manualen samt en bedre kartlegging av barn som strever med det visuelle. Kartleggingen av barn med Asperger og nonverbale vansker opplevdes ifølge en informant bedre med forgjengeren WISC-III. Funn fra spørreundersøkelsen viser også at flere ansatte i PPT bruker WISC-IV uten å ha en formell sertifisering.nor
dc.language.isonor
dc.titleBruk av WISC-IV i pedagogisk-psykologisk tjenestenor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:16Z
dc.creator.authorFjeld, Fay Erle
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49677
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45732/1/Fjeld_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata