Abstract
Correlliansk wicca er en tradisjon innenfor wicca som baserer sin praksis på læren til High- Correll familien. Den correllianske wicca- tradisjonen ble grunnlagt av Caroline High- Correll. Correllianere anser seg selv for å være åpne for mange ulike livssyn og praksiser. De tror at det guddommelige kommer innenfra oss selv, og at religion eksisterer for å hjelpe oss til å finne det guddommelige i hver av oss, og ikke for å forsøke å erstatte denne guddommeligheten. Correllianere mener at alle paganistiske religioner har «rett», og søker å samarbeide med alle paganistiske trossamfunn og foreninger. Tidligere kalte correllianere sin religion for Nativist Wicca, og det formelle navnet på tradisjonen i dag er Correllian Nativist Wicca, selv om det gjerne bare omtales som correllian i det daglige (Lewis- Highcorrell a. 2008: 7). Derfor vil også jeg i denne oppgave betegne tradisjonen som correlliansk wicca eller som correlliansk, som er den norske oversettelsen av navnet jeg har valgt å bruke, og har laget selv. Denne tradisjonen startet som en familietradisjon, men har vokst til en paganistisk (eller: neopaganistisk) religion av betydelig størrelse. Det samme gjelder mange andre paganistiske religioner i vår samtid. Tankene bak denne oppgaven er å se en nyreligiøs og paganistisk retning, correlliansk wicca, som et eksempel på den rolle nyreligiøsiteten spiller i dagens samfunn, og prøve å se på hva som kan være årsaker til at mange lignende religioner har fått en vekst de siste tiår. Jeg søker også å vise at paganistiske religioner er å finne blant oss i dag, spesielt gjelder dette vestlige land, og deres eksistens er tilsynelatende kommet for å bli, og deres tilhengere synes å bli stadig flere. Sett i et sosiologisk perspektiv er nettopp det å kjenne til mennesker i samfunnet, og kjenne til samfunnet i mennesket en nødvendighet.