Hide metadata

dc.contributor.authorHagen, Alina
dc.date.accessioned2015-09-07T22:03:58Z
dc.date.available2015-09-07T22:03:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHagen, Alina. "...det er mange måter å være norsk på" Hvilke pedagogiske tilnærminger støtter utviklingen av vokabularet hos minoritetsspråklige barnehagebarn? En litteraturstudie. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45679
dc.description.abstractSammendrag " det er mange måter å være norsk på» er en masteroppgave i pedagogisk-psykologisk rådgivning ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Politiske dokumenter som styrer barnehagens virksomhet med deres vekt på språkutvikling til minoritetsspråklige barn, nasjonale evalueringsrapporter, betydningen av vokabularet for senere leseferdigheter, samt minoritetsspråklige elevers skoleprestasjoner er bakgrunnen til studien. Funn i rapporter og undersøkelser tyder på at pedagoger i barnehage mangler kunnskap om flerkulturelt arbeid, samt hvordan de skal legge til rette for barns språktilegnelse og språklæring. Målet med studien er å skaffe både teoretisk og empirisk grunnlag i arbeid med utvikling av språkferdigheter på majoritetsspråket hos barnehagebarn med et annet morsmål enn norsk. Studien søker svar på hvilke pedagogiske tilnærminger som kan støtte utviklingen av andrespråkvokabularet hos minoritetsspråklige barnehagebarn. Denne masteroppgaven er bygget opp som en systematisk litteraturgjennomgang av internasjonale forskningsartikler som kan bidra til å kaste lys over problemstillingen. Internasjonale databaser ble brukt i litteratursøket. Eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle studier som undersøkte utviklingen av vokabularet på andrespråket hos barnehagebarn mellom tre og seks år ble inkludert i første omgang. Et nytt litteratursøk via relaterte og siterte studier med utgangspunkt i det første søket ble gjort for hver gang et nytt kapittel skulle skrives. Studier som forsket på enspråklige barn ble etterhvert inkludert i oppgaven for å belyse spørsmålene om sammenheng mellom vokabular og senere leseferdigheter for bedre å forstå de individuelle forskjellene i barns språklige utvikling, samt hvordan disse forskjellene påvirker skoleprestasjoner senere. Noen studier som forsket på enspråklige barn ble også inkludert for å belyse den generelle effektiviteten av lese- og vokabulartreningsprogram. Teoretiske perspektiver på andrespråklæring fra barnespråkforskningens-, sosiokulturelt- og psykolingvistisk forskningsperspektiv dannet det teoretiske rammeverket i oppgaven. Studien viser at en rekke pedagogiske tilnærminger effektivt kan støtte utviklingen av andrespråkvokabularet hos minoritetsspråklige barnehagebarn. Ulike former av vokabulartreningen ser ut til å fremme kunnskaper om utvalgte ord hos alle barn. Minoritetsspråklige barn med begrenset vokabular på majoritetsspråket kan profittere på eksplisitt forklaring av både hverdagsord og sjeldne ord forsterket med audio- og videostøtte. Høytlesing av bøker er en tilnærming som effektivt støtter utviklingen av vokabularet på majoritetsspråket. Et godt og systematisk samarbeid om lesing av bøker mellom barnehage og hjemmet øker foreldrenes involvering i minoritetsspråklige barns lesing. Lesing av forskerlagede digitale bøker ser ut til å være en effektiv tilnærming til stimulering av barns ordkunnskaper. Tospråklig opplæring kan virke positivt på utvikling av ferdigheter. Den språklige sammensettingen og dagens praksis i norske barnehager, samt mangel på både menneskelige og materielle tospråklige ressurser tyder på at tospråklig opplæring er en lite aktuell tilnærming. Pedagoger ser ut til å være en viktig ressurs i språkstimulerende arbeid med minoritetsspråklige barnehagebarn. Voksnes bruk av et variert og rikt vokabular i samtaler med barn stimulerer ordkunnskapene hos alle barn og bidrar til leseforståelse senere i skoleårene. Kompetansehevingsprogrammer i nær tilknytning til praksis som stimulerer pedagogenes samspill med barn, samt programmer som følger opp implementering av nye språkstimulerende tiltak kan være en god investering i barnehagens arbeid med utvikling av vokabularet på andrespråket hos barn med et annet morsmål enn norsk.  nor
dc.language.isonor
dc.subjectminoritetsspråklige
dc.subjectbarn
dc.subjectvokabular
dc.subject
dc.subjectandrespråket
dc.subjectpedagogiske
dc.subjecttilnærminger
dc.subjectbarnehage
dc.title"...det er mange måter å være norsk på" Hvilke pedagogiske tilnærminger støtter utviklingen av vokabularet hos minoritetsspråklige barnehagebarn? En litteraturstudienor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:07Z
dc.creator.authorHagen, Alina
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49679
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45679/18/Alina-Hagen-masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata