Hide metadata

dc.contributor.authorBuodd, Mari Foldvik
dc.date.accessioned2015-09-07T22:03:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBuodd, Mari Foldvik. Mobbingens digitale verden. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45678
dc.description.abstractBakgrunn Barn og unge i dagens samfunn bruker mye tid på sosiale medier, mobiltelefoner, nettbrett og internett. Dette har ført til en ny form for mobbing; digital mobbing. Denne mobbingen har utviklet seg i tråd med teknologien. Ved at mobbingen i større grad foregår utover skoletiden, er det mer utfordrende for læreren å oppdage, forebygge og bli kjent med denne formen for mobbing. På bakgrunn av dette har jeg i denne oppgaven ønsket å belyse læreres erfaringer med fenomenet digital mobbing i skolen. Problemstillingen i oppgaven er følgende: Hvilke erfaringer har lærere med digital mobbing blant elever på ungdomsskolen? Metode For å besvare problemstilling har jeg benyttet kvalitative forskningsintervju som metode, der jeg har intervjuet fire lærere på ungdomsskolen. Intervjuene har vært semistrukturerte og er transkribert, samt behandlet i dataprogrammet Nvivo. For å analysere resultater og funn i intervjuene har jeg delt oppgaven inn i ulike analytiske kategorier: mobbing som generelt fenomen, digital mobbing, hvordan lærere oppdager og håndterer digital mobbing, forebygging av digital mobbing og lærernes opplevelse av egne forutsetninger. Resultater Funnene fra undersøkelsen viser at digital mobbing er et utbredt problem i dagens skole. Lærerne fremhever sosiale medier som Facebook, ASK.fm, Instagram og snapchat som de største arenaene mobbingen utspiller seg. Det kommer frem i undersøkelsen at det er flest jenter som er involvert i digital mobbing. Informantene opplever at den digitale mobbing er vanskelig å oppdage fordi den foregår utenfor skolegården. Dette kan gjøre forebygging av digital mobbing mer utfordrende for lærerne. Økt kunnskap knyttet til temaet og et godt samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende faktorer i arbeidet mot digital mobbing. Resultatene fra undersøkelsen kan være relevante for lærere i deres kontakt med barn og unge. Mobbing er ødeleggende for den det gjelder, og flere instanser må stå samlet i kampen mot mobbing.nor
dc.language.isonor
dc.subjectMobbing
dc.subjectdigital
dc.subjectmobbing
dc.subjectpsykososialt
dc.subjectmiljø
dc.titleMobbingens digitale verdennor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:07Z
dc.creator.authorBuodd, Mari Foldvik
dc.date.embargoenddate3015-05-21
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49945
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45678/1/MASTEROPPGAVENLEVERING.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata