Hide metadata

dc.contributor.authorSønvisen, Lene Marie
dc.date.accessioned2015-09-07T22:03:48Z
dc.date.available2015-09-07T22:03:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationSønvisen, Lene Marie. Vurdering av sammensatte tekster i norskfaget?. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45665
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg gjennomført en studie i om det finnes kriterier for vurdering av sammensatte elevtekster innenfor norskfaget på tre videregående skoler. Mine grunner for å undersøke dette var basert på egen erfaring fra videregående skoler, der jeg opplevde at det fantes lite systematisk vurdering av sammensatte elevtekster. Læreplanen i norsk legger opp til at elever både skal produsere og analysere sammensatte tekster, noe som forutsetter en bred forståelse og kompetanse. Vurdering for læring vil ha en sentral plass i et slikt arbeid med et utvidet tekstbegrep. Derfor har det vært interessant å undersøke norsklæreres vurderingspraksis når det kommer til sammensatte tekster. Forskningsspørsmålene for denne studien var følgende: Hvilke sammensatte tekster får elevene mulighet til å produsere i norskundervisningen? På hvilket grunnlag foregår vurderingen av sammensatte elevtekster? Hvilke kunnskaper har lærerne om sammensatte tekster? Hvilken betydning har læreplanen og eksamensordningene i norskfaget for lærernes vurdering av sammensatte elevtekster? For å svare på disse spørsmålene har jeg foretatt tre kvalitative forskningsintervjuer med totalt åtte lærere, fordelt på tre videregående skoler i Oslo og Akershus. Mine funn tyder på at det er lite konsekvent/ planmessig utførelse når det gjelder vurdering av sammensatte elevtekster i norskfaget på de tre skolene. Jeg har sett at de viktigste grunnene til dette er manglende kompetanse om vurdering av multimodale tekster, og manglende begreper, eller kriterier for vurdering av en sammensatt tekst. Det er også lite lokalt samarbeid om vurdering av sammensatte tekster på skolene, noe som kanskje kunne ha styrket lærernes individuelle praksis. Til slutt har jeg sett at både læreplanen og eksamensordningene for norskfaget kan ha en effekt på hvordan lærerne praktiserer undervisningen. Sammenlagt tyder mine funn på at det er behov for en styrkning av lærernes multimodale kompetanse for at en vurdering skal kunne bli gjort skikkelig. I et stadig mer multimodalt samfunn vil det være behov for at også norskfaget endrer seg i tråd med samfunnsutviklingen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectsammensatte
dc.subjecttekster
dc.subjectvurdering
dc.subjectkompetanse
dc.subjectwashback
dc.subjectvurdering
dc.subjectfor
dc.subjectlæring
dc.subjectmultimodale
dc.subjecttekster
dc.subjectmultimodalitet
dc.subjectelevtekster
dc.subjectsammensatte
dc.subjectelevtekster
dc.subjectvurderingskriterier
dc.subjectAnne
dc.subjectLøvland
dc.subjectsamarbeid
dc.titleVurdering av sammensatte tekster i norskfaget?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:05Z
dc.creator.authorSønvisen, Lene Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49978
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45665/1/Masteroppgave---Lene-Snvisen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata