Abstract
Nyhetstekster inkluderer ofte store bylinebilder av journalisten, og medier synliggjør egne journalister i egne nyhetssaker. Denne oppgaven undersøker strategiene som ligger bak VG Netts profilering av egne journalister, og hvordan journalistprofilering påvirker nyhetstekster. Undersøkelsen bygger på kvalitative intervjuer med journalister og ledere i VG, og suppleres med en diskursanalyse av et knippe nyhetssaker fra VG Nett. Av oppgaven kommer det fram at journalistikk og markedshensyn integreres når journalister profileres. Det å synliggjøre journalister er et forsøk på publikumskontakt, og det er en framvisning av journalistisk tilstedeværelse i dekningen av en sak. Journalister blir brukt som kommentatorer på VG Nett, og personligheten til kommentatoren gjøres ofte til kjernepunktet for kommentaren. Det å profilere journalister er et forsøk på merkevarebygging. Oppgaven argumenterer for at journalister som profileres gjøres til personliggjorte synonymer for merkevaren VG. Undersøkelsen framhever at journalistprofilering gjør nyhetsjournalistikk mer pålitelig, autentisk og oppriktig. Samtidig kan en overdreven journalistprofilering bidra til at VG oppfattes som selvsentrert, og således svekke VGs image.
Large byline photos often accompany journalistic texts, and the media use news stories to make their own journalists visible. This thesis examines the strategies that underlie VG Nett´s salient use of their own journalists, and how this salience affects news texts. The enquiry is based on qualitative interviews with journalists and leaders at VG, and is supplemented by a discourse analysis of news texts. The thesis argues that journalism and market logic are integrated when journalists are made salient. The active use of journalists is an attempt to create media user dialogue, and to emphasize journalistic presence in news coverage. Journalists are given a role as commentators at VG Nett, and their personality is often the core of the comment. The salient use of journalists is an attempt of branding. Journalists who are made salient become personalized synonyms for the brand VG. The thesis further argues that news are made more reliable, authentic, and sincere by the salient use of journalists. However, excessive journalist salience can contribute to the notion of VG as self-centered and thus weaken the image of VG.