Hide metadata

dc.contributor.authorAas-Hansen, Sunniva
dc.date.accessioned2015-09-07T22:02:24Z
dc.date.available2015-09-07T22:02:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAas-Hansen, Sunniva. Perfekt på Insta, stygg på Snap. En undersøkelse av unges bruk av Instagram og Snapchat. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45592
dc.description.abstractDenne studien undersøker de unges kommunikasjon på bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat. Gjennom fokusgruppeintervjuer av 35 ungdommer i alderen 16-19 år har jeg søkt å svare på problemstillingene knyttet til hva og hvordan de unge kommuniserer på Instagram og Snapchat, samt hva som motiverer deres kommunikasjon. Jeg har også sett på hvordan det teknologiske rammeverket for de to plattformene påvirker de unges kommunikasjon. Studien viser at ungdommene kommuniserer sin selvrepresentasjon på Instagram og Snapchat. Gjennom bildene ungdommene deler på de to plattformene viser de et komplekst og sammensatt identitetsbilde. Det er spesielt tre faktorer som påvirker og styrer de unges kommunikasjon av selvet; teknologisk rammeverk, publikum og normer. Motivasjonen for kommunikasjon er først og fremst knyttet til ønske om tilhørighet, bekreftelser og anerkjennelse. Motivasjon for bruk av plattform er hovedsakelig knyttet til deltakelse i jevnalderkulturen og teknologisk rammeverk. Oppgaven er empiristyrt, det er derfor de unges opplevelser, tanker og erfaringer som først og fremst genererer kunnskap om temaet.nor
dc.description.abstractThis study examines young people s communication on the photo sharing services Instagram and Snapchat. Through focus group interviews of 35 youth aged 16-19, I have sought to answer the matters related to what and how the youth communicate on Instagram and Snapchat and what motivates their communication. I have also looked into how the technological framework for the two platforms influences the youth s communication. The study shows that the youth communicate their self-representation on Instagram and Snapchat. Through the pictures they share on the two platforms they show a complex and compound identity image. There are three factors that influence and govern the youths communication of their self; technological framework, audience and norms. The motivation for communication is first and foremost linked to the desire for affiliation, confirmation and acknowledgement. The motivation for use of the platform is mainly linked to participation in the culture of peers and technological framework. The thesis is empirically guided; it is therefore the youth s thoughts and experiences that primarily generate the knowledge on the topic.eng
dc.language.isonor
dc.subjectInstagram
dc.subjectSnapchat
dc.subjectSosiale
dc.subjectmedier
dc.subjectungdom
dc.titlePerfekt på Insta, stygg på Snap. En undersøkelse av unges bruk av Instagram og Snapchatnor
dc.titlePerfect on Insta, ugly on Snap. A study of youth's use of Instagram and Snapchat.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:06:55Z
dc.creator.authorAas-Hansen, Sunniva
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49915
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45592/1/Masteroppgave-2015-Aas-Hansen--Sunniva.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata