Hide metadata

dc.contributor.authorPettersen, Anne Klippenvåg
dc.date.accessioned2015-09-07T22:02:09Z
dc.date.available2015-09-07T22:02:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationPettersen, Anne Klippenvåg. Moteutstillingenes plass i kunnskapsinstitusjonen museet - En motemuseologisk analyse av tre moteutstillinger. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45573
dc.description.abstractI denne oppgaven analyserer jeg tre moteutstillinger med Marie Riegels Melchior sin motemuseologi som verktøy. Problemstillingen min lyder: Hvordan kan vi anvende Riegels Melchiors begrep "motemuseologi" til å forstå hvordan moteutstillinger bygger opp under og utfordrer museenes mål som kunnskapsinstitusjoner? De tre utstillingene er : The Enchanted Palace, på Kensington Palace i London. The First Ten Years Designer Collaborations H&M 2004-2014, på Stenersenmuseet i Oslo, og Fashion Innovation 2, på Röhsska Museum i Gøteborg. Jeg ser nærmere på hvorfor moteutstillinger har blitt en museumstrend, og hvorfor Riegels Melchior finner det nødvendig med en egen motemuseologi. I løpet av de tre analysene finner jeg tre vidt forskjellige utstillinger, som ikke alle bygger opp om kunnskapsinstitusjonen museet, eller passer inn i motemuseologiens krav om reflekterende moteutstillinger i et selvkritisk museum. Men det jeg også ser er et stort potensial for å bruke moteutstillinger til å nå ut til flere brukere enn de vanlige museumsbesøkende.nor
dc.language.isonor
dc.subjectmote
dc.subjectmoteutstillinger
dc.subjectmotemuseologi
dc.titleMoteutstillingenes plass i kunnskapsinstitusjonen museet - En motemuseologisk analyse av tre moteutstillingernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:06:52Z
dc.creator.authorPettersen, Anne Klippenvåg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49776
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45573/1/akpmaster.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata