dc.contributor.author | Johansen, Pernille Nordli | |
dc.date.accessioned | 2015-09-07T22:01:40Z | |
dc.date.available | 2015-09-07T22:01:40Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Johansen, Pernille Nordli. Vurdering er "sykt viktig" - Hvordan vurderer lærere elevers muntlige presentasjoner i samfunnsfag på ungdomstrinnet, og hvordan bidrar disse tilbakemeldingene til motivasjon?. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/45537 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres vurderingspraksiser av muntlige framføringer i samfunnsfag. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Vurderingsforskriftens føringer om en formativ vurderingspraksis. Problemstillingen for undersøkelsen har vært følgende: Hvordan vurderer lærere elevers muntlige presentasjoner i samfunnsfag på ungdomstrinnet, og hvordan bidrar disse tilbakemeldingene til motivasjon? Fokus har vært på hva som skjer i tidsrommet mellom elevpresentasjoner og hva lærer foretar seg, i tillegg til hvilke implikasjoner det har for vurderingen. Ved å se på lærernes måter å vurdere på har jeg kunnet undersøke hvordan vurderingen samsvarer med vurdering for læring og eventuelt hvilke utfordringer som oppstår. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet tidligere teori og forskning om både vurdering, vurdering for læring, muntlighet og motivasjon. Det sosiokulturelle læringssynet, med Vygotsky som fremste talsmann, har vært grunnleggende for undersøkelsen, i samsvar med det sosialkonstruktivistiske perspektivet i K06. Studien bygger på et datamateriale som består av kvalitative observasjonsstudier og intervjuer av tre samfunnsfaglærere ved en ungdomsskole. På bakgrunn av transkripsjoner av materialet har jeg foretatt kodinger og kategoriseringer for analyse. Formålet har vært å hente ut mening og forståelse. Gjennom analysen fant jeg at lærerne opplever å stå i en konflikt mellom føringene vurdering for læring på den ene siden legger og karaktersetting på den annen side legger. I denne konflikten vil karakterene vinne frem fordi dette er noe lærere er pålagt å gjennomføre, samtidig som at det strider med de formative retningslinjene. Karaktersetting bidrar også til et låst elevsyn, der differensieringstanken ikke ser ut til å ha ønsket effekt, motsatt av hva vurdering for læring skal bidra til. Videre sier Vurderingsforskriften også at lærere skal benytte seg av elevmedvirkning i vurdering, noe to av de tre lærerne gjorde i form av kameratvurdering. På bakgrunn av observasjonsdata og intervjudata viser det seg at enkelte forutsetninger må ligge til grunn for at gode kameratvurderinger skal finne sted, slik som en tydelig lærerrolle, trygghet, forutsigbarhet og tydelige rammer. Elevmedvirkning betyr ikke at elevene skal ha kontrollen. Det er avgjørende for elevenes motivasjon hvordan vurdering foretas, og spesielt i samfunnsfag er motivasjon for muntlighet viktig for dets sentrale rolle i faget som forberedelse på demokratisk deltagelse og medborgerskap. Nettopp derfor er også forskning omkring læreres vurderingspraksiser viktig både for en større forståelse omkring vurdering for læring-fenomenet tilknyttet motivasjon og muntlighet i samfunnsfag. | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | samfunnsfag | |
dc.subject | vurdering | |
dc.subject | for | |
dc.subject | læring | |
dc.subject | muntlighet | |
dc.subject | motivasjon | |
dc.subject | muntlige | |
dc.subject | framføringer | |
dc.subject | kameratvurdering | |
dc.subject | karakterer | |
dc.subject | elevsyn | |
dc.title | Vurdering er "sykt viktig" - Hvordan vurderer lærere elevers muntlige presentasjoner i samfunnsfag på ungdomstrinnet, og hvordan bidrar disse tilbakemeldingene til motivasjon? | nor |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-09-07T22:06:43Z | |
dc.creator.author | Johansen, Pernille Nordli | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-49829 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45537/1/Nordli-Johansen-Master.pdf | |