Hide metadata

dc.contributor.authorHusom, Simen
dc.date.accessioned2015-09-07T22:00:47Z
dc.date.available2015-09-07T22:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHusom, Simen. Samfunnsfagslærere mellom mål og danning. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45477
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i to lærerkollegium som har en ustrukturert samtale om samfunnsfagundervisning i fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av transkribert materiale av fokusgruppene har jeg kategorisert, og kodet samtalene kvalitativt. Oppgaven anvender Ernesto Laclau og Chantal Mouffes (2001) diskursbegrep for å analysere meningskategoriene. Ved hjelp av deres diskursbegrep analyserer jeg hvordan lærere snakker om kvalitet innenfor samfunnsfagundervisning. For å forstå hvordan lærerne snakker om kvalitet, legger oppgaven vekt på å analysere lærernes syn på hva som er verdifull kunnskap i samfunnsfaget. Innenfor det diskursive feltet om undervisning, identifiserer jeg to diskurser som påvirker lærernes syn på kunnskap og pedagogisk praksis. Den første diskursen kaller jeg målstyringsdiskursen. Denne oppfattes som hegemonisk ved at den er lansert i læreplanens kompetansemål. God undervisning innenfor et målstyrt perspektiv, handler om å øke elevenes læring innenfor grunnleggende ferdigheter. Den andre diskursen lærerne trekker på, er samfunnsfagdiskursens danningsideal. Danningsidealet hevder at danning er noe mer enn læring. Blant annet skal samfunnsfaget bidra til at elevene oppøves til å bli samfunnsborgere som kan handle på et etisk, solidarisk og moralsk grunnlag (Klafki, 2001). Ifølge Dewey (2000) krever dette en progressiv pedagogikk, hvor elevene får handle i tråd med danningsidealet i undervisningen (Biesta, 2007). Oppgaven viser slik hvordan lærerne snakker om undervisning og kunnskap ved å trekke på to diskurser. Målstyringsdiskursen fremstår som hegemonisk ved at lærerne snakker om undervisning og vurderer elevene etter læreplanenes kompetansemål. Samtidig snakker lærerne på en sånn måte at de tillegger momenter i målstyringsdiskursen en mening som ligger nærmest egen overbevisning. Gjennom hverdagslivets motstand skaffer lærerne seg derfor et handlingsrom til å undervise i samfunnsfag på en måte som fremmer eget kunnskapssyn. Lærerne har derfor en egen diskurs om god undervisning i samfunnsfaget som er plassert mellom samfunnsfagdiskursens danningsideal og den målstyrte diskursen.nor
dc.language.isonor
dc.titleSamfunnsfagslærere mellom mål og danningnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:06:26Z
dc.creator.authorHusom, Simen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49862
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45477/1/SimenHusomMA.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata