Abstract
Mahragānāt er en gryende musikksjanger i Egypt. Den kan betegnes som rå og energisk ungdomsmusikk, og har oppstått fra grasrota i det egyptiske samfunnet. Revolusjonen i 2011 fungerte som en katalysator for musikkens omfang, og de seneste årene har sjangerens popularitet økt betraktelig. Mahragānāt har spredd seg utover de lokale lavinntekts-områdene i Kairo og Aleksandria, og blitt populær også på tvers av ulike klasser. Videre har den i tillegg spredd seg utover landegrensene via ulike opptredener og artistiske samarbeid i Europa. Sjangeren er i stadig utvikling og endring, og i likhet med Egypt er det vanskelig å spå dens fremtid. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke nærmere mahragānāt-musikkens rolle i Egypt, og hvordan den kan fungere som en motkultur i den autoritære og humorløse staten. Jeg har valgt å bruke den russiske litteraturviteren, og filosofen, Mikhail Bakhtins karnevalteori, som tar for seg folkekulturens og folkehumorens rolle under middelalderen i Europa. Jeg har forsøkt å vise at Bakhtins teori også kan anvendes i en analyse av mahragānāt-musikk i Egypt, med utgangspunkt i forfatterens egen påstand om at den karnevalske ånden eksisterer i enhver kultur og er udødelig. En viktig del av oppgaven var dermed å belyse de karnevalske aspektene ved mahragānāt-musikk og sette dem opp mot den egyptiske staten, som er preget av kontrollkultur. Målet var å danne et bilde av kontrasten mellom de frie og kreative uttrykkene i mahragānāt, satt opp mot den seriøse tonen av den humorløse staten. Med utgangspunkt i dette har jeg i denne oppgaven argumentert for mahragānāts rolle som motkultur i dagens Egypt.