Hide metadata

dc.contributor.authorJørgensen, Liv Astrid
dc.date.accessioned2015-09-07T22:00:35Z
dc.date.available2015-09-07T22:00:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJørgensen, Liv Astrid. Sosiale historier, å delta i et spill uten å kunne reglene.. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45461
dc.description.abstractHovedtema for studien er å belyse spesialpedagoger sine erfaringer med sosiale historier som metode for elever med autisme-spekter-forstyrrelser. Samtidig søker også studien å undersøke om sosiale historier som metode kan benyttes for å fremme sosial kompetanse for elever innenfor autisme-spekteret. Formålet til en sosial historie er at den skal bidra med nyttig informasjon om sosiale situasjoner og hvilke ferdigheter disse situasjonene krever. Dermed kan sosiale historier bidra til at elever med autisme-spekter-forstyrrelser får et bedre utgangspunkt i sosiale sammenhenger. Problemstillingen for oppgaven er som følger: Hvilke erfaringer har spesialpedagoger med sosiale historier som metode for elever med autisme-spekter-forstyrrelser, og hvordan kan sosiale historier bidra til å fremme sosial kompetanse hos denne elevgruppen? Bakgrunnen for valg av problemstilling er en nysgjerrighet på hvorfor spesialpedagoger velger å benytte seg av sosiale historier som metode, på tross av at metoden er kritisert for å ikke være evidens-basert. For å samle inn data er det benyttet kvalitativ metode, nærmere bestemt et semi-strukturert intervju. Tematisk analyse er benyttet for å analysere transkribert data. Resultatene taler for at sosiale historier som metode kan være effektivt. Men det forutsetter en grundig kartlegging forut for en sosial historie som tar hensyn til elevens perspektiv, forutsetninger og behov. I følge funnene kan sosiale historier benyttes for å fremme sosial kompetanse. Informantene gir uttrykk for at en sosial historie fungerer som en slags veiviser som skal gi eleven nyttig verktøy til å mestre hverdagen på skolen. I tillegg sier informantene at de har valgt å benytte seg av metoden fordi det er en udramatisk metode hvor det verste man kan gjøre er å skrive en sosial historie som ikke fungerer. Det vil altså si, at sosiale historier som ikke fungerer ikke er til skade for noen. Metodens respekt for kjernevanskene til elever med autisme-spekter-vansker blir også dratt frem som en viktig faktor for valg av metoden.nor
dc.language.isonor
dc.subjectsosiale
dc.subjecthistorier
dc.subjectsosial
dc.subjectkompetanse
dc.subjectautisme
dc.subjectspekter
dc.subjectforstyrrelser
dc.titleSosiale historier, å delta i et spill uten å kunne reglene.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:06:22Z
dc.creator.authorJørgensen, Liv Astrid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49757
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45461/1/Sosialehistorier2015.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata