dc.contributor.author | Kalager, Julie | |
dc.date.accessioned | 2015-08-28T22:00:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Kalager, Julie. Å skrape er å skape. Om Gordon Lishs redigering av Raymond Carvers What We Talk About When We Talk About Love. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/45254 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker hvilken innvirkning forlegger Gordon Lish hadde på forfatter Raymond Carvers verk og karriere i perioden 1976-1982. En komparativ analyse av to versjoner av én novelle viser at Gordon Lishs redigeringsarbeid av What We Talk About When We Talk About Love var svært omfattende. Det argumenteres følgelig for at novellen «Mr Coffee and Mr Fixit» fra nevnte samling bør anses som et samkunstverk av Carver og Lish. Analysen peker på at Lish stod bak minimalismen i Carvers forfatterskap, mens Carver selv skrev skittenrealisme. Resepsjonsanalysen viser at Lish påvirket både Carvers forfatternavn og Carvers posisjon i det litterære feltet. Ved å anlegge et diskurseksternt og et diskursinternt perspektiv, ved henholdsvis Pierre Bourdieu og Michel Foucault, søker oppgaven å vise at slike tilfeller krever en tverrfaglig tilnærming. Den posthume utgivelsen av det som er blitt kalt Carvers «originale» versjon av What We Talk About When We Talk About Love fra 2009, førte til at Carvers posisjon i det litterære feltet ble svakere da Lishs involvering ble kjent, men at forfatternavnet ble sterkere fordi utgivelsen skrev Carverdiskursen inn i en diskurs om forfatterskap. Oppgaven viser at samforfatterskap er et komplisert fenomen, som undersøkes fra et juridisk, litteraturvitenskaplig, filologisk og sosiologisk utgangspunkt. | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | samkunstverk | |
dc.subject | redigering | |
dc.subject | Raymond | |
dc.subject | Carver | |
dc.subject | Gordon | |
dc.subject | Lish | |
dc.subject | forfatternavn | |
dc.subject | Michel | |
dc.subject | Foucault | |
dc.subject | Pierre | |
dc.subject | Bourdieu | |
dc.subject | samforfatterskap | |
dc.subject | forlegger | |
dc.subject | resepsjon | |
dc.subject | What | |
dc.subject | We | |
dc.subject | Talk | |
dc.subject | About | |
dc.subject | When | |
dc.subject | We | |
dc.subject | Talk | |
dc.subject | About | |
dc.subject | Love | |
dc.subject | Beginners | |
dc.title | Å skrape er å skape. Om Gordon Lishs redigering av Raymond Carvers What We Talk About When We Talk About Love | nor |
dc.title | Carving Out A Name: On Gordon Lish's Editing of Raymond Carver's What We Talk About When We Talk About Love | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-08-28T22:00:16Z | |
dc.creator.author | Kalager, Julie | |
dc.date.embargoenddate | 3015-05-21 | |
dc.rights.terms | KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-49492 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45254/1/thesis.pdf | |