Skjul metadata

dc.contributor.authorHåvik, Erlend
dc.date.accessioned2015-08-24T22:00:48Z
dc.date.available2015-08-24T22:00:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHåvik, Erlend. Hvordan kan ekstern strategisk designkompetanse bidra i bedrifters innovasjonsprosesser?. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45101
dc.description.abstractEn studie av prosjekter gjennomført mellom designbedrifter og bedrifter i havnæringene. Oppgaven ser på hvordan ekstern strategisk designkompetanse kan bidra i bedrifters innovasjonsprosesser. Oppgaven har et dyadisk perspektiv for å kunne studere prosjektene fra både designernes-, og deres kunders perspektiv. Datainnsamlingen har vært gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. Det viser seg i løpet av oppgaven at prosjektene i undersøkelsen har vært vellykkede og at informantene i kundebedriftene har fått en holdningsendring til design. Andre funn er at de fleste kundene vil ha strategisk designkompetanse gjennom eksterne aktører, og ikke ha denne kompetansen internt i egen bedrift. De fleste kundebedriftene i denne undersøkelsen er små og mellomstore bedrifter.nor
dc.description.abstractA study of projects carried out between design companies and companies in occean industries. This thesis looks at how external strategic design expertise can help in corporate innovation processes. with a dyadic perspective. Data collection has been through semi-structured in-depth interviews. It turns out during the thesis that the projects in the survey have been successful and that the informants in customer companies have had a change of attitude to design. Other findings were that most customers will have strategic design expertise through external actors, and not have this expertise within their own company. Most customer companies in this study are small and medium sized enterprises.eng
dc.language.isonor
dc.subjectInnovasjonsprosess
dc.subjectNPD
dc.subjectprosess
dc.subjectdesign
dc.subjectstrategisk
dc.subjectdesign
dc.subjectdesign
dc.subjectthinking
dc.subjectåpen
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectSMB
dc.subjectdyadisk
dc.subjectanalyse
dc.subjectekstern
dc.subjectkompetanse
dc.subjecthavnæringene
dc.titleHvordan kan ekstern strategisk designkompetanse bidra i bedrifters innovasjonsprosesser?nor
dc.titleHow can external strategic design expertise help in corporate innovation processes?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-08-24T22:00:48Z
dc.creator.authorHåvik, Erlend
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49192
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45101/1/Erlend-Haavik---Hvordan-kan-ekstern-strategisk-designkompetanse-bidra-i-bedrifters-innovasjonsprosesser.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata