Abstract
Denne masteroppgaven har utforsket hva som ligger til grunn for at den tekniske entreprenøren Caverion Norge frivillig tar samfunnsansvar. Oppgavens problemstilling er som følgende: «Hvorfor tar den tekniske entreprenøren Caverion samfunnsansvar utover det som er pålagt dem av nasjonalt og internasjonalt lovverk?». For å belyse problemstillingen har det i oppgaven blitt benyttet et teoretisk rammeverk bestående av konsekvenslogikk, sømmelighetslogikk og kommunikativ rasjonalitet. I så måte kan det sies at problemstillingen er analysert og diskutert med utgangspunkt i tre perspektiver, som representerer tre ulike tilnærminger til handling, basert på ulik forståelse av rasjonalitet. Oppgavens problemstilling er også sett i lys av globalisering, historisk utvikling, og hvilke drivkrefter som ligger til grunn for bedrifters samfunnsansvar. Undersøkelsen viser at samfunnsansvar hos Caverion kan relateres til økonomiske egeninteresser, og kan på den måten knyttes til konsekvenslogikken. Samfunnsansvar viste seg blant annet å være en viktig del av Caverions merkevare og omdømmebygging. Røde Kors prosjektet «Ferie for alle» benyttes i studien som et eksempel på hvordan Caverions samfunnsansvar kan ses ut ifra konsekvenslogikken. Dette eksempelet benyttes også for å belyse hvordan Caverions samfunnsansvar kan forstås ut i fra et sømmelighetsperspektiv. Undersøkelsen tyder på at Caverion anser samfunnsansvar for å være en sentral del av bedriftens identitet, og opplever det som sin plikt å bidra til samfunnsutvikling ved å ta samfunnsansvar utover det som er pålagt dem av det juridiske rammeverket. Hvordan Caverion internt har kommet frem til at bedriften skal ta samfunnsansvar tyder i undersøkelsen på å være et resultat av kommunikative prosesser. Valget om å ta samfunnsansvar synes å være et resultat av at det i Caverions bedriftsdemokrati eksisterer arenaer hvor aktører gjennom argumentasjon har blitt enige om at Caverion skal ta samfunnsansvar. Oppsummert har undersøkelsen avdekket at Caverion betrakter samfunnsansvar som en viktig konkurransefordel, som kan anvendes for å nå det overordnede målet om å maksimere bedriftens profitt. Videre synes samfunnsansvaret å være knyttet til bedriftens verdier og et ønske om å bidra til samfunnets felleskap. Hvilken drivkraft som får gjennomslag i bedriften, synes å være et resultat av kommunikative prosesser i bedriftsdemokratiet.