Abstract
Sosial støtte på arbeidsplassen er assosiert med en rekke positive effekter, som blant annet økt motivasjon, økt tilfredshet og mindre fravær. Innenfor jobbdesignfeltet blir sosial støtte ansett som en relasjonell karakteristikk og handler om handler mottak av hjelp/assistanse fra kollegaer og ledere. Det er følgelig hovedsakelig fokusert på mottak av sosial støtte fremfor støttegivning. Denne studiens formål er å undersøke sosial støtte som en relasjonell karakteristikk i en kunnskapsintensiv organisasjon basert på en reanalyse av 30 semistrukturerte intervjuer av ansatte om deres opplevelse av sosial støtte på arbeidsplassen. Intervjuene ble kodet og kvalitativt analysert. Analysene resulterte i fem hovedtemaer: nivå av støtte, kilder til støtte, typer av støtte, effekter av støtte og faktorer som kan fremme og hemme utvekslingen av støtte i organisasjonen. Alle hovedtemaene inneholdt referanser til både støttemottak og –giving. Studien bidrar til en utvidet forståelsen av sosial støtte innenfor jobbdesignfeltet. Studien indikerer at sosial støtte må ansees som et multidimensjonalt konstrukt bestående av både støttemottak og støttegiving, samt multiple kilder til støtteutveksling på ulike nivåer (enkelt individer, grupper, ledere og organisasjon). Anbefalinger til fremtidige studier blir diskutert avslutningsvis.