Abstract
Dersom norske helseforetak skal nå målet om å bli mer innovative, som den nasjonale innovasjonsstrategien HelseOmsorg21 postulerer, er de avhengig av å endre seg. I forkant av en endring kan det argumenteres for viktigheten av å analysere organisasjonens faktiske utgangspunkt for endring. Formålet med studien var derfor å undersøke ansattes opplevelse av organisasjonsklimaet for innovasjon i norske helseforetak, og samsvar i denne opplevelsen. Studien var spesifikt interessert i samsvaret mellom ledere og medarbeidere, mellom tre ulike aldersgrupper og mellom tre ulike ansiennitetsgrupper. Sammen med tre andre masterstudenter ble det samlet inn kvantitative data gjennom et spørreskjema i 29 virksomheter i Norge. Åtte av disse virksomhetene var helseforetak. Studien benyttet kun dataene fra helseforetakene. Dataene omhandlet opplevelsen av fire utvalgte klimadimensjoner, som reflekterer de fire verdikvadrantene i Competing values model. Studiens tre hypoteser ble testet gjennom én uavhengig t-test og to variansanalyser. Studien fant støtte for to av tre hypoteser. De tre hovedfunnene fra studien er at (1) ansatte i norske helseforetak i mindre grad opplever å ha et organisasjonsklima som støtter innovasjon. (2) Ledere opplever i større grad et organisasjonsklima som støtter innovasjon enn hva medarbeiderne gjør. (3) Opplevelsen av innovasjonsklimaet er lik uavhengig hvilke alder de ansatte har, og uavhengig hvor lenge de ansatte har jobbet i helseforetaket. Resultatene fra studien bidrar således med å belyse norske helseforetak sitt nåværende utgangspunkt for innovasjon, og viktig fokusområder for foretakene. Studiens begrensninger og implikasjoner av funnene er diskutert.