Hide metadata

dc.contributor.authorNorheim, Unni Helen
dc.date.accessioned2015-06-23T22:00:16Z
dc.date.available2015-06-23T22:00:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNorheim, Unni Helen. "Med spesialstyring i bilen" En studie av tilfredshet med hjelpemiddel og tilhørende tjenester blant førere med funksjonsnedsettelser, undersøkt med QUEST 2.0. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/44091
dc.description.abstractFormål Hensikten med denne studien er å undersøke brukertilfredshet med spesialstyring og tilhørende tjenester blant funksjonshemmede bilførere i Norge (n=116). Spesialstyring er et teknisk hjelpemiddel til bruk i bil og en forutsetning når føreren ikke kan benytte bilens originale ratt. Teori Den teoretiske referanserammen bygger på ergoterapiteoretisk syn på aktivitet og deltakelse der tekniske hjelpemidler inngår som tiltak for å eliminere gapet mellom menneske og samfunn. The Human Activity Assistive Technology (HAAT) Model er brukt som teoretisk referanseramme for å forstå og beskrive kompleksiteten ved, hjelpemiddelformidling, rehabilitering, klientsentrert praksis, funksjonshemming og hjelpemiddelbruk. Nøkkelord QUEST 2.0, Spesialstyring, Funksjonshemmede bilførere, Brukertilfredshet Det er også brukt synonyme søkeord til nøkkelordene og nøkkelordene er også brukt i kombinasjon med hverandre ved litteratursøk. Metode Denne tverrsnittsstudien undersøker 116 brukere av spesialstyring med bruk av spørreskjemaer og postal utsendelse. Målet var å nå et så bredt utvalg som mulig. Informantene er rekruttert fra NAV Hjelpemiddelsentral sitt logistiske datasystem. I desember 2011 ble det sendt ut 599 spørreskjemaer. Tilfredshet med spesialstyring er undersøkt med undersøkelsesinstrumentet Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0). Instrumentet måler brukernes grad tilfredshet med hjelpemiddel og tilhørende tjenester. Resultater Resultatene viser at det er høy grad av tilfredshet med både spesialstyringen og de tilhørende tjenestene. Informantene er mindre tilfreds med de tilhørende tjenestene enn de er med selve hjelpemiddelet. Det er størst variasjon i grad av tilfredshet blant brukere av joystickstyring og fireveisjoystick. En nærmere gjennomgang av fritekstkommentarene avdekker interessante nyanser som angår både hjelpemiddel og tilhørende tjenester. Brukerne prioriterer «Sikkerhet og trygghet» som det viktigste aspektet med hjelpemiddelet totalt sett. Dernest kommer «Oppfyllelse av dine behov» og «Reparasjon og service». Om lag 93 % bruker bilen daglig eller flere ganger i uken. Omlag 86 % oppgir at de føler seg trygge når de kjører med spesialstyringen. Konklusjon Denne studien viser at brukere av spesialstyring er stort sett god fornøyd med spesialstyringen og de tilhørende tjenestene. Det er ingen signifikante forskjeller i grad av tilfredshet mellom de ulike spesialstyringene eller med tjenestene. Det er en klar sammenheng mellom diagnose og hvilken spesialstyring den enkelte bruker benytter.nor
dc.description.abstractPurpose The purpose of this study was to evaluate satisfaction with Device and Services among users of modified steering in Norway. Modified steering is a technical aid for use in the car and a prerequisite for disabled drivers to be able to drive when they can not use the steering wheel. Litterature review The theoretical frame of reference is based on occupational therapy theory view on activity and participation where assistive technology is included as initiative to eliminate the gap between human and society. The Human Activity Assistive Technology (HAAT) Model is used as a theoretical framework for understanding and describing the complexity of; technical aid prescription, rehabilitation, client-centered practice, disability and Technical aid use. Methods This cross-sectional study examines 116 users of modified steering with the use of questionnaires and postal mailing. The goal was to reach as wide range as possible. The informants were recruited from the NAV Hjelpemiddelsentral database. In December 2011, 599 questionnaires were sent out. Satisfaction with modified steering are evaluated with the survey instrument; Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0). The instrument measures the user's degree of satisfaction with Device and Services. Results The results show that there is a high level of satisfaction with the modified steering and the Services. Informants are less satisfied with the services than they are with the device. A closer look upon the Freetext comments, shows interesting nuances affecting both Device and Services. The greatest variation in the degree of satisfaction is among users of joysticksteering and four-way joystick. Users prioritizes "Security and Safety" as the most important aspect in the QUEST-total score. Followed by "Fulfillment of your needs" and "Repair and Service". About 93% are using the car daily or several times a week. Approximately 86% report that they feel safe when they are driving with modified steering. Conclusion This study shows that users of modified steering have a high level of satisfaction related to Device and Services. There are no significant differences in the level of satisfaction between the different types of modified steering systems or the related services. There is a clear correlation between the diagnosis and the modified steering systems that the users use. Keywords QUEST 2.0, modified steering, disabled drivers, satisfaction, The keywords are used in different synonyms of the word and in combination with each other and with assistive technology.eng
dc.language.isonor
dc.title"Med spesialstyring i bilen" En studie av tilfredshet med hjelpemiddel og tilhørende tjenester blant førere med funksjonsnedsettelser, undersøkt med QUEST 2.0nor
dc.title"With modified steering in the car" A study of satisfaction with device and services among disbled drivers, evaluated with QUEST 2.0eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-06-23T22:00:15Z
dc.creator.authorNorheim, Unni Helen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-48431
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/44091/1/Norheim.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata