Hide metadata

dc.date.accessioned2015-06-15T13:31:21Z
dc.date.available2015-06-15T13:31:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/44014
dc.description.abstractBakgrunn og problemstilling: Pasienter har lovfestet rett til å motta språklig tilpasset, forståelig informasjon om egen helsetilstand og innholdet i mottatt helsehjelp. Dagens fagtunge epikriser er ofte lite tilgjengelige for pasienter, og mange mangler derfor slik informasjon når de utskrives fra sykehus. Vårt mål er derfor å innføre pasientrettede informasjonsskriv til dem som utskrives fra Medisinsk avdeling ved Gjøvik sykehus. Kunnskapsgrunnlag: To store brukerundersøkelser viser at norske pasienter ikke mottar tilstrekkelig informasjon ved utskrivelse. Kunnskapsgrunnlaget for å si at pasienter bør motta strukturert og tilpasset informasjon er godt. Imidlertid har vi funnet lite forskning som viser at skriftlig informasjon er den beste måten å overlevere slik informasjon på. Tiltak og indikatorer: Vårt tiltak er å innføre et kortfattet, pasientrettet informasjonsskriv som følger pasienten ved utskrivelse. Dette skal inneholde relevante medisinske opplysninger fra det aktuelle sykehusoppholdet, og en oppdatert, standardisert medisinliste, på «allment norsk». Vi velger å bruke andel utskrevne pasienter som mottar informasjonsskrivet som prosessindikator for å måle kvaliteten på forbedringsprosjektet. Prosess, ledelse og organisering: Forbedringstiltaket ledes av en arbeidsgruppe på Medisinsk avdeling, Gjøvik, ledet av seksjonsoverlege Reinertsen og LIS Bøhn. Både leger og sykepleiere vil involveres i gjennomføringen av tiltaket. Implementeringen vil foregå etter PUKK-prinsippet, og tiltaket er foreslått igangsatt høsten 2015. Konklusjon: Undersøkelser tyder på at pasientenes behov for informasjon ved utskrivelse fra norske sykehus i dag ikke møtes tilfredsstillende. Tross mangelfullt kunnskapsgrunnlag om effekten av skriftlig informasjon versus andre informasjonsmetoder, mener vi at et pasientrettet informasjonsskriv i kraft av å være strukturert og språklig tilpasset vil være et godt forbedringstiltak for å øke pasientenes forståelse av og kunnskap om egen helse og sykdom.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleHvorfor har du vært på sykehus? Innføring av pasientrettet informasjonsskriv ved utskrivelse på Medisinsk avdeling, Sykehuset Innlandet HF, divisjon Gjøviken_US
dc.titleGruppeoppgave
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeGroup thesis
dc.creator.authorAnisdahl, Karoline
dc.creator.authorBugge, Cecilie Elisabeth
dc.creator.authorGustavsen, Magnus Barth
dc.creator.authorHarvei, Daniel A. Olsen
dc.creator.authorHolme, Nathalie Linn Anikken
dc.creator.authorStang-Lund, Live Løvaas
dc.identifier.urnURN:NBN:no-48344
dc.type.documentProsjektoppgaveen_US
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/44014/1/KLoK-gruppe-K2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata