Abstract
I "Sagaen om Ragnar Lodbrok. To medier, to tider" undersøker jeg hvordan vår interesse for vikingtiden kommer til uttrykk i populærkulturen. Metoden er bokhistorisk og adaptasjonsanalytisk. Med TV-serien "Vikings" (2013/2014) som utgangspunkt undersøker jeg først TV-seriens hovedperson Ragnar Lodbrok i norsk sammenheng, i Severin Eskelands oversettelse: "Soga om Ragnar Lodbrok" (1914/1944). Jeg viser hvordan vikingene ble et forbilde, ikke bare for nasjonsbyggingen, men også for nazistene under andre verdenskrig. Hva innebærer vårt syn på vikingene, hvordan oppstod det, og hvorfor forandrer det seg? Hva forteller "Vikings" oss, som vi ikke visste fra før? Og jeg tar opp diskusjonen om hvorvidt framstillinger av vikingene forteller mest om oss, eller om dem. Noe av det jeg utforsker, er nynorsk litteraturpolitikk, fornaldersagaene som sjanger, hva vi vet om Ragnar Lodbrok, myter i vikingfilm- og forskning, samt dagens vikingentusiasme. Det viser seg i sammenligningen mellom sagaen og serien at samtidig som man avkrefter myter, oppstår det også nye. Versjonene tar form av de omgivelsene de blir til i.