Hide metadata

dc.contributor.authorOlsen, Marit Vatnem
dc.date.accessioned2015-05-21T22:00:14Z
dc.date.available2015-05-21T22:00:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationOlsen, Marit Vatnem. Hvordan påvirker alder, kjønn og utdanningsnivå semantiske ferdigheter hos voksne? En undersøkelse blant normalspråklige norske språkbrukere over 50 år. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43861
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne masteroppgaven var en generell interesse for tospråklighet og afasi etter forelesninger om temaet. Etter samtale med Monika Knoph og Hanne G. Simonsen, kom ideen om å normere deltesten Bildebeskrivelse. Selv om datainnsamling og analyse ble gjort i tråd med hvordan en normering kunne blitt gjennomført, endret fokuset seg for oppgaven noe. Problemstillingen ble som følger: Hvordan påvirker alder, kjønn og utdanningsnivå semantiske ferdigheter hos voksne? – en undersøkelse blant normalspråklige norske språkbrukere over 50 år. Det ble i tillegg utarbeidet tre forskningsspørsmål: - Er det sammenheng mellom semantiske ferdigheter og alder? - Er det sammenheng mellom semantiske ferdigheter og kjønn? - Er det sammenheng mellom semantiske ferdigheter og utdanningsnivå? Metode og analyse For å besvare oppgavens problemstilling ble 52 informanter testet med deltesten Bildebeskrivelse fra The Bilingual Aphasia Test (BAT) og deltesten Ordforståelse fra Wechsler Adult Intelligence Scale III (WAIS-III). Informantene ble trukket med formålstjenlig utvelging gjennom kummulativ utvelging. Lydopptak fra Bildebeskrivelse ble transkribert og kategorisert etter semantiske kategorier. Det ble utarbeidet et skjema med poenggivning, slik at dataene fra Bildebeskrivelse kunne kvantifiseres og analyseres med resultatene fra Ordforståelse og bakgrunnsvariablene alder, kjønn og utdanningsnivå. Den statistiske analysen ble utført ved hjelp av dataprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Det ble brukt deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyser og t-test for uavhengig utvalg. Funn og konklusjoner Den statistiske analysen viser at de med 3 år eller mer utdanning fra høyskole eller universitet i gjennomsnitt skårer 27 % mer enn de med 1 år eller mindre utdanning fra høyskole eller univsersitet på Bildebeskrivelse, samt 32 % mer på Ordforståelse. Analysen viser også at kvinner i gjennomsnitt skårer 25 % mer enn menn på Bildebeskrivelse. Konklusjonen er dermed at det er forskjell mellom kjønn og utdanningsnivå og semantiske ferdigheter målt gjennom Bildebeskrivelse. Det ser også ut til å være en forskjell mellom utdanningsnivå og semantiske ferdigheter målt gjennom Ordforståelse. Det ble ikke gjort noen sterke funn på sammenhenger mellom alder og semantiske ferdigheter. Funnene fra denne undersøkelsen innebærer at man i kartlegging og behandling av afasirammede (både enspråklige og tospråklige) bør ta utdanningsnivå og kjønn i betraktning for å kunne lage best mulig behandlingsopplegg tilpasset den enkelte pasient.  nor
dc.language.isonor
dc.subjectSemantiske
dc.subjectferdigheter
dc.subjecthos
dc.subjectvoksne
dc.subjectnormering
dc.subjectBAT
dc.subjectThe
dc.subjectBilingual
dc.subjectAphasia
dc.subjectTest
dc.subjectBildebeskrivelse
dc.subjectSpråk
dc.subjecthos
dc.subjectvoksne
dc.titleHvordan påvirker alder, kjønn og utdanningsnivå semantiske ferdigheter hos voksne? En undersøkelse blant normalspråklige norske språkbrukere over 50 årnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-05-21T22:00:14Z
dc.creator.authorOlsen, Marit Vatnem
dc.identifier.urnURN:NBN:no-48192
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43861/8/ferdigmaster4.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata