Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å avdekke hvorvidt religion er en faktor i ungdoms utdannings- og yrkesvalg, og hvorvidt oppgavens informantutvalg er bevisst rundt egen trospraksis i forhold til fremtidig arbeidsplass. For å komme frem til dette har jeg utført en kvalitativ analyse, og intervjuet seks ungdommer. Utvalget som benyttes er ungdom som har gått siste året ved videregående skole, med unntak fra en informant som gikk siste året i 10.klasse. Utvalget har bestått av tre ungdommer som er svært aktive i Den norske kirke, og tre muslimske ungdommer. Hovedproblemstillingen i oppgaven: Er religion en faktor i ungdoms valg av utdannings - og yrkesretning? Det er også formulert to underproblemstillinger i denne oppgaven. i) Ser ungdommen et behov for å praktisere egen tro på arbeidsplassen? ii) Er det samsvar mellom forventninger om egen praksis av religion på arbeidsplassen, og arbeidsplassen praksiser? Oppgaven har tatt utgangspunkt i identitetsteorier av Erikson og Bronfenbrenner, med vekt på Eriksons modell om utvikling i trinn og Bronfenbrenners modell om identitetsutvikling på ulike nivåer. For å vise at vi i Norge står i særstilling i forhold til våre utdanningsvalg og fremtidsaspekter har jeg lagt vekt på Maslows behovspyramide. Underveis i undersøkelsen har det vært viktig å drøfte hvorvidt religion og kultur i dette tilfellet kan sees i fra hverandre, eller om det må sees under ett. Her ble det konkludert med at for dette tilfellet kunne ikke religion og kultur skilles, og måtte sees i en felles sammenheng. I denne drøftingen er det vektlagt teorier fra Baumann og Smart. I samtaler med informantene ble det tydeliggjort at det muslimske informantutvalget hadde bekymringer om egen arbeidsfremtid på grunnlag av sitt utseende og navn. Det muslimske utvalget la religion til grunn som en vesentlig faktor for deres utdannings- og yrkesvalg. Av ungdommen som var aktive deltakere i Den norske kirke, var det kun en som definerte seg kristen. For denne gruppen hadde religion ingen betydning i deres valg av utdannings- og yrkesretning.