Abstract
I de hendelsesrike 1960-årene fant Annet Vatikankonsil sted. Konsilet markerte et skifte i Den katolske kirkes selvforståelse og dens forhold til den moderne verden. En gruppe franske teologer spilte en viktig rolle i å utvikle ideene som ble uttrykt gjennom konsilet. Deres perspektiver ble først kritisert, og bevegelsen ble beskrevet som la nouvelle théologie av motstandere. Jesuitten Jean Daniélou (1905-1974) skrev det som ble forstått som "programerklæringen" for la nouvelle théologie. Artikkelen "Les orientations présentes de la pensée religieuse" sto på trykk i tidsskriftet Études i 1946. Her argumenterte Daniélou for at det var nødvendig at katolsk teologi integrerte visse kategorier som ble forbundet med moderne tenkning. Han nevnte spesielt tenkning om historien. Som en betydningsfull forsker, senere kardinal og medlem av Académie française, ble Jean Daniélou en kjent deltaker i den franske offentlige debatt. Han kommuniserte katolsk tenkning i en etterkrigstid preget av dramatiske kulturelle og politiske endringer. Denne masteravhandlingen er en idéhistorisk analyse av Daniélous historietenkning, og hvilken rolle dette spiller for hans samfunnssyn. Studien gjennomgår seks debatter om det sekulære og det religiøse i etterkrigstidens Frankrike. Studien argumenterer for at Daniélous teologisk orienterte forståelse av historien må forstås som en sentral betingelse for hvordan han argumenterer og posisjonerer seg.
In the eventful 1960s, The Second Vatican Council took place, marking a shift in the Catholic Church's selfunderstanding and its relations to the modern world. A group of french theologians played an important role in developing the ideas which were expressed by the council. Their perspectives were originally contested, and the movement was described by its opponents as nouvelle théologie, new theology. The jesuit Jean Daniélou (1905-1974) wrote what was understood as the "manifesto" of la nouvelle théologie. The article "Les orientations présentes de la pensée religieuse" appeared in the periodical Études in 1946. Here, Daniélou argued that catholic theology needed to integrate certain categories associated with modern thought. In particular, he mentioned the notion of history. An influential scholar, later cardinal and member of Académie française, Jean Daniélou became a well-known figure in the french public debate, communicating catholic thought during the dramatic cultural and political transformations in postwar Europe. This study looks at the role of the idea of history in Jean Daniélous' writings. It examines his positions in debates concerning the secular and the sacred in his contemporary France. The study argues that Daniélou's theology of history is pivotal to his arguments.