Hide metadata

dc.contributor.authorVolden, Hilde
dc.date.accessioned2015-03-19T23:00:18Z
dc.date.available2015-03-19T23:00:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationVolden, Hilde. Hva er utagerende atferdsvansker hos barn og hvordan kan Parent Management Training (Oregon-modellen) bidra til å redusere atferdsvanskene?. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43321
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om barns utagerende atferdsvansker og jeg har ønsket å studere faktorer rundt utvikling og opprettholdelse av disse. Som tiltak som kan redusere atferdsvansker har jeg valgt å belyse hvordan den evidensbaserte foreldrebehandlingen PMTO kan bidra til å redusere barnas atferdsvansker. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hva er utagerende atferdsvansker og hvordan kan familiebehandling i form av Parent Management Training redusere barnas atferdsvansker? For å besvare problemstillingen har jeg valgt å starte med å trekke frem ulike definisjoner og diagnoser relatert til begrepet atferdsvansker. Atferdsvansker er et begrep som reflekterer at et individs atferd avviker i forhold til forventet atferd av jevnaldrende. Diagnosemanualer som DSM-IV og ICD-10 er presentert men også omfang av vansker som ikke inngår i diagnosene er belyst. Det er lagt vekt på å forstå både kontekstuelle og individuelle faktorer ved utvikling og opprettholdelse av vanskene, da i form av risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer. Oppgaven er en litteraturstudie. Eksisterende teori og tidligere forskningsfunn er presentert for å belyse problemstillingen. Det finnes ulike tiltak for behandling og forebygging av atferdsvansker hos barn. Metoden som er valgt, Parent Management Training Oregon (PMTO) er en av de mest anerkjente metodene for å redusere barns atferdssvansker. Kliniske forskningsdata utgjør grunnlaget for å kalle den enten empirisk basert, eller evidensbasert. Metoden er utviklet av Patterson og hans kollegaer ved Oregon Social Learning Center i Oregon, USA. Metoden er utviklet på bakgrunn av Pattersons sosialinteraksjonistiske teori som antar at barns atferdsvansker utvikler og opprettholder seg som følge av et negativt samspill med deres nærmeste relasjoner, da fortrinnsvis foreldrene. Forsterkningsbetingelser, i form av belønning for negativ atferd og lite forsterkning av positiv atferd, i form av et tvingende handlingsmønster, er hovedessensen i hvordan dette utvikler seg. Metoden er implementert og bygget ut i behandlingstilbudet i Norge siden 1999.I denne oppgaven belyses flere norske studier som er gjennomført siden implementeringen. Disse studiene viser at PMTO fører til en signifikant reduksjon i barnas utagerende atferd. Samtidig bedres foreldreferdigheter i form av mer hensiktsmessig bruk av grensetting, samspillet og familiemiljøet blir mer positivt og lærere rapporterer om en økning i sosiale ferdigheter hos barna. Særlig gjelder dette for barn under 8 år og barn som har særlig store atferdsutfordringer ved oppstart av behandling. Arbeidet med å studere hvem terapien virker for og hvilke mekanismer som fører til at den virker er også godt i gang. Men fortsatt er det imidlertid behov for mer forskning for å avdekke de tilfellene som ikke har langvarig effekt av behandlingen.nor
dc.language.isonor
dc.subjectAtferdsvansker
dc.subjectsosial
dc.subjectinteraksjonistisk
dc.subjectlæringsteori
dc.subjectbehandlingsprogram
dc.subjectfamiliesamspill
dc.titleHva er utagerende atferdsvansker hos barn og hvordan kan Parent Management Training (Oregon-modellen) bidra til å redusere atferdsvanskene?nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-03-19T23:00:17Z
dc.creator.authorVolden, Hilde
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47694
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43321/1/Hilde_Volden_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata