Hide metadata

dc.contributor.authorMuggerud, Ida Luke
dc.date.accessioned2015-03-09T23:00:36Z
dc.date.available2015-03-09T23:00:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMuggerud, Ida Luke. FRA FORMIDLING TIL DELTAKELSE:En analyse av møtet mellom grunnskoleelever og museet. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43032
dc.description.abstractHvordan ser egentlig møtet mellom skoleelever og museet ut? Med John H. Falk og Lynn D.Dierkings kontekstuelle modell for læring i museet som ramme, undersøkes det i denne teksten hvordan møtet mellom fire forskjellige skoleklasser på klassebesøk til fire forskjellige museer i Oslo ser ut. Teksten legger spesielt vekt på moderne idealer om aktiv elevdeltakelse i museumsoppleggene. I dette ligger et mer generelt skifte i læringsidealer fra det passive læringsidealet behaviorismen og til det konstruktive læringssynet med fokus på aktiv deltakelse, erfaringer og dialog. Falk og Dierkings teorier om fysisk kontekst har latt meg starte undersøkelsene allerede utenfor museet, der museets bygninger kan skape forventninger og motivasjon i møte med elevene. Allerede på utsiden av museet ser vi altså hvordan museet har et læringspotensial. Når skoleklassene er inne på museene ser vi at museene har egne undervisningsrom og møteplasser. Disse var med på å skape et grunnlag for dialog blant annet ved å få elevene til å konsentrere seg om det omviserne snakker om, og da igjen skape et læringspotensial i møte med skoleelevene. Den personlige konteksten som Falk og Dierking snakker om er brukt for å undersøke hvordan dialogene mellom omviserne og skoleelevene bygges opp om skoleelevenes interesser og samtid. Dialog er også sentralt innenfor den sosiokulturelle konteksten da den er den sosiale interaksjonen mellom skoleelevene og omviserne. Dette har gjort at jeg også kunne se på innledningssamtalene, spørsmål og humoristisk dialog i de museumsoppleggene jeg fulgte. Dialog er sentralt innenfor den konstruktivistiske læringsmodellen, og museene kan derfor som dialoginstitusjoner sies å skape læringspotensial. Gjennom museumsoppleggene jeg observerte fikk skoleelevene foruten dialog også delta i flere praktiske og estetiske oppgaver som med idealer om læring gjennom opplevelse og det å skape noe kan sies å legge grunn for læring. Falk og Dierking snakker mye om hvordan de tre kontekstene alltid overlapper hverandre. Dette har vist seg også i denne oppgaven, da det har vært vanskelig å gjøre klare skiller mellom de tre kontekstene. Eksempelvis spiller museets gjenstander en viktig rolle innenfor alle de tre kontekstene da de er en del av den fysiske, knyttes til elevenes personlige kontekst og til den sosiokulturelle konteksten gjennom blant annet dialog. Med dette ser vi at museumserfaringen kan være en kompleks, sammensatt og unik erfaring for elevene.nor
dc.language.isonor
dc.titleFRA FORMIDLING TIL DELTAKELSE:En analyse av møtet mellom grunnskoleelever og museetnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-03-09T23:00:36Z
dc.creator.authorMuggerud, Ida Luke
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47425
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43032/1/ferdig-masteroppgave-pdf-repro-21-11-2014.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata