Hide metadata

dc.contributor.authorEgeberg, Even Fossum
dc.date.accessioned2015-03-09T23:00:22Z
dc.date.available2015-03-09T23:00:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationEgeberg, Even Fossum. Det betydningsfulle terningkastet? En kvantitativ studie om terningkastets betydning for besøkstallene til norske spillefilmer på kino.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43017
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilken betydning kritikernes terningkast har for besøkstallene til norske spillefilmer på Oslo Kino. I tillegg undersøker den i hvilken grad publikum vektlegger terningkast, når de velger å se norsk spillefilm på kino. Dette er gjort gjennom kvantitative analyser av et innsamlet datamateriale, bestående av informasjon tilknyttet norske spillefilmer, samt spørreundersøkelsesdata fra et strategisk utvalg publikummere. Funnene i studien viser at jo høyere terningkast en norsk spillefilm får av kritikerne i Dagsavisen, VG, Dagbladet og Aftenposten, desto høyere besøkstall vil den oppnå på Oslo Kino. Samtidig fremstår filmenes budsjetter som mer betydningsfulle for besøkstallene enn kritikernes terningkast. Spørreundersøkelsen avdekker at om lag to av tre respondenter mener terningkast i anmeldelser har stor eller noe betydning, når de velger å se norsk spillefilm på kino. Respondentene vektlegger samtidig andre faktorer i større grad enn terningkast i anmeldelser, som for eksempel trailere og anbefaling fra andre. Resultatene indikerer at terningkastet ofte fremstår som et supplement til flere andre betydningsfulle faktorer, når publikum velger å se norsk spillefilm på kino.nor
dc.description.abstractThis thesis examines what role the film reviewers «dice throw» has for the attendance of the Norwegian feature films at the movie theatre in Oslo. The «dice throw» refers to a common ranking method within Norwegian film reviews, which consists of rating a movie between 1 and 6. In addition the thesis examines as to what degree the audience emphasize this ranking method when they choose to watch a Norwegian feature film at the cinema. The study is based on quantitative analyses of empirical material consisting of several variables in relation to the Norwegian feature films, as well as survey data from a strategic selection of the general public. The study shows that higher rankings from the Norwegian newspapers VG, Dagbladet, Aftenposten and Dagsavisen are associated with a higher number of attendance, although the budgets appears to be more significant. The questionnaire reveals that approximately two out of three respondents emphasize the critics dice throw to a large or some degree, when they choose to watch Norwegian feature films at the cinema. However the respondents also emphasize coinciding factors to a larger extent than the reviewers ranking, e.g. movie trailers and recommendations from other people. The findings indicate that the dice throw appears as a supplement to other prominent factors, when the audience decides to watch Norwegian feature films at the movie theatre.eng
dc.language.isonor
dc.subjectfilmkritikk
dc.subjectkino
dc.subjectterningkast
dc.subjectnorske
dc.subjectspillefilmer
dc.subjectOslo
dc.subjectKino
dc.subjectfilmanmeldelser
dc.subjectanmeldelser
dc.subjectkritikk
dc.subjectbesøkstall
dc.titleDet betydningsfulle terningkastet? En kvantitativ studie om terningkastets betydning for besøkstallene til norske spillefilmer på kino.nor
dc.titleThe important "dice throw"? A quantitative study on the "dice throws`" significance for the attendance of the Norwegian feature films at the movie theatre.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-03-09T23:00:22Z
dc.creator.authorEgeberg, Even Fossum
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47403
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43017/1/Egeberg_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata