Hide metadata

dc.contributor.authorFiske, Kaja Reistad
dc.date.accessioned2015-03-09T23:00:21Z
dc.date.available2015-03-09T23:00:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationFiske, Kaja Reistad. «Mot alle odds». Hvorfor oppnår elever med vietnamesisk bakgrunn så gode resultater i skolen?. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43016
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er elever med vietnamesisk bakgrunn i skolen. Målet med oppgaven er å få økt kunnskap om hva som gjør at akkurat denne elevgruppen oppnår så gode resultater i skolen. En bredere forståelse som innebefatter de positive elementene ved å ha minoritetsbakgrunn kan gi en mer helhetlig tilnærming til minoritetselever i møte med skolen. Å ha kjennskap til både begrensninger og muligheter, vil i større grad kunne sikre at riktig tiltak settes inn på rett sted. Dette vil kunne øke mulighetene for ytterligere å heve minoritetselevers prestasjoner i skolen. Følgende problemstilling er formulert: Hvorfor oppnår elever med vietnamesisk bakgrunn så gode resultater i skolen? For å belyse problemsstillingen er det gjort en gjennomgang av relevant og aktuell forskning på området. Identifisering og vurdering av teori og litteratur har derfor stått sentralt. Kildematerialet som er brukt er publisert på engelsk eller norsk og er hovedsakelig av nyere dato. Elever med vietnamesisk bakgrunn presterer godt i skolen, også på tvers av landegrenser. Studier som justerer for foreldrenes sosiale bakgrunn, finner at gruppen gjør det bra selv om mange av elevene tilhører familier med lav sosial bakgrunn. Resultatene peker i retning av at det må være andre forklaringer på elevgruppens suksess i skolen. Flere forskere har forsøkt å forklare gode skoleprestasjoner hos minoritetselever med utgangspunkt i teoriene om sosial og etnisk kapital. Sosial kapital omfatter holdninger, normer og sosial kontroll som finnes innad i et sosialt nettverk, som for eksempel familien. Etnisk kapital baserer seg på Colemans forståelse av sosial kapital, men er mer spesifisert gjennom en forutsetning om at kapitalen må springe ut fra etnisitet eller en etnisk gruppe. I en utdanningssosiologisk sammenheng kan slike forhold utgjøre en ressurs i elevens tilpasning i skolen. Et slikt teoretisk rammeverk gir et godt svar på problemstillingen. Store deler av kvantitativ forskning, som hovedsakelig baserer seg på surveyundersøkelser, finner at elever med vietnamesisk bakgrunn jobber mye med lekser, er opptatt av boklig kunnskap og har positive holdninger til skole og utdanning. Samtidig at foreldrene har høye utdanningsambisjoner og forventninger til sine barn. Noe overraskende viser forskningen at disse foreldrene involverer seg lite i barnas skolehverdag. De inngår sjelden i samtale med barna om skole og fremtid, hjelper mindre til med lekser og har lav deltagelse på møter i regi av skolen. Imidlertid finner kvalitative undersøkelser at foreldrene selv opplever at de engasjerer seg. Foreldrene støtter barna ved klart og tydelig å uttrykke sine forventninger, tilrettelegge for leksearbeid og ha kontroll over og innsyn i barnas hverdag. I tillegg verdsettes og prioriteres skolerelaterte aktiviteter. Dette tyder på at foreldregruppen, ved tydelig å formidle til barna verdien av og hensikten med utdanning, engasjerer seg på en annen og mer indirekte måte enn det kvantitative studier har klart å fange opp. Elever med vietnamesisk bakgrunn rapporterer om en sterk tilhørighet til og deltagelse i sitt etniske miljø. Et sentralt prinsipp innen teorien om etnisk kapital er at det etniske nettverket familien er en del av, ytterligere bidrar til å støtte og fremme de verdiene familien verdsetter i hjemmet. Elever fra hjem som vektlegger verdiene nevnt ovenfor, vil derfor oppleve et press om å innfri i utdanningssammenheng, også fra miljøet rundt familien. Litteraturgjennomgangen peker i retning av at elever med vietnamesisk bakgrunn har med seg verdier som sammenfaller med skolens verdigrunnlag. Ikke som et resultat av at de er en del av en middelklasse, men som en konsekvens av en etnisk kapital som mobiliseres gjennom en innvandringssituasjon som disse familiene er en del av. Det er nærliggende å tenke at skolen og lærerens forventninger påvirkes av at barna verdsetter skolen som læringsarena. I så tilfelle vil elevenes egen motivasjon for skole styrkes fra omgivelsene, gjennom støtte fra familien, det etniske nettverket og skolen, som alle påvirker utdanningsforløpet i samme retning. Sett i lys av en slik gjensidig forsterkning, vil etnisk kapital være en god forklaring på hvorfor elever med vietnamesisk bakgrunn oppnår så gode resultater i skolen. Kunnskap om hvilke ressurser som ligger i ulike etniske nettverk er helt nødvendig for å kunne både forsterke, men også sette inn nødvendige tiltak for å styrke forutsetningene for den enkelte elevs læringsutbytte. Det anbefales at skolen i større grad ser på hvilke mulighetsrom som ligger i minoritetselevenes etniske kapital. Dette er en kunnskap som særlig bør gjøres kjent og implementeres i skolen, slik at mulighetene aktivt kan utnyttes av både elev og lærer. Forhåpentligvis vil dette kunne bidra til å utjevne ulikheter i utdanningssystemet.nor
dc.language.isonor
dc.subjectMinoritetselever
dc.subjectelever
dc.subjectmed
dc.subjectvietnamesisk
dc.subjectbakgrunn
dc.subjectskoleprestasjoner
dc.subjectsosial
dc.subjectkapital
dc.subjectetnisk
dc.subjectkapital
dc.title«Mot alle odds». Hvorfor oppnår elever med vietnamesisk bakgrunn så gode resultater i skolen?nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-03-09T23:00:21Z
dc.creator.authorFiske, Kaja Reistad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47402
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43016/1/fiske_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata