Hide metadata

dc.contributor.authorKruge, Cathrine
dc.date.accessioned2015-02-27T23:00:22Z
dc.date.available2015-02-27T23:00:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKruge, Cathrine. Dansepedagoger og stemme. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42644
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Interessen for denne problemstillingen, bunner i egne og andres erfaringer med stemmen i danseundervisning. Det er fra tidligere lite forskning som omhandler dansepedagoger og stemmebruk. Det er dog en god del forskning som omhandler yrkesrelaterte stemmevansker, og anså det dermed som aktuelt å rette lyset mot dansepedagoger. Denne yrkesgruppen er i stor grad avhengig av stemmen sin for å kunne utføre jobben, slik som for eksempel også lærere, prester, og selgere også er. Det kan by på stemmemessige utfordringer for dansepedagoger når yrkeshverdagen er preget av mye bakgrunnsstøy, store rom og fysisk aktivitet. Hovedproblemstilling: Hvilke erfaringer har dansepedagoger med egen stemme, knyttet til undervisning? Forskningsspørsmål: - Har dansepedagogen hatt undervisning i stemmebruk tidligere, og kan dette ha verdi for egen yrkespraktiseringen? - Oppleves det mer krevende for stemmen å undervise noen typer stiler/aldersgrupper? Metode:  I denne undersøkelsen er det benyttet deskriptivt design og kvantitativ metode med bruk av spørreskjema. Universitetet i Oslo sitt nettskjema ble brukt for å innsamle informasjon fra informantene. 64 dansepedagoger fikk tilsendt spørreskjemaet, og 44(69%) besvarte det. De 44 informantene utgjør utvalget i undersøkelsen, og deres besvarelser utgjør resultatdelen i oppgaven. Analyse: For å analysere de innsamlede dataene ble SPSS(Statistical Package of social science) benyttet. Korrelasjonsanalyser er gjort ved hjelp av FI(rφ), Cramers V(φc) og Pearsons r. Det er også benyttet t-test, Cronbach s Alpha og kji- kvaderattest (x2). Resultater:  De fleste av dansepedagogene i utvalget har erfaringer med at stemmen ikke fungerer optimalt i undervisningssammenheng. Disse erfaringene er dog varierende med tanke på i hvilken grad de har følt dette, og det fremkommer ingen tydelig tendens om omfanget av disse erfaringene. Likevel fremkommer det at 94% av informantene roper for å overdøve musikken i undervisningen, noe som karakteriseres som misbruk av stemmen og kan medføre skade og slitasje på stemmebåndene. Det viser seg at dansepedagogene opplever undervisning av barn som krevende. Dette viser seg også gjennom en høyere forekomst av følte symptomer på stemmen hos de som underviser denne gruppen, sammenlignet med de som ikke gjør det. Det fremkommer også at informantene opplever noen dansestiler som mer krevende, og her trekkes det frem stiler som gjerne forutsetter høyt energinivå i undervisningstimene. Når det gjelder informantenes utdanning, og opplæring i stemmebruk gjennom denne, fremkommer det ingen tydelige forskjeller som kan tilsi at dette har hatt effekt for senere yrkespraktisering. Likevel trekkes det fram av noen informanter at dette har vært nyttig, og noen påpeker også at det burde hatt større fokus under utdanningen av dansepedagoger.nor
dc.language.isonor
dc.titleDansepedagoger og stemmenor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-27T23:00:22Z
dc.creator.authorKruge, Cathrine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47006
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42644/1/Kruge_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata