Hide metadata

dc.contributor.authorHerskedal, Sigrun Ebbesvik
dc.date.accessioned2015-02-25T23:00:18Z
dc.date.available2015-02-25T23:00:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHerskedal, Sigrun Ebbesvik. Sangelevens vokale identitet. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42582
dc.description.abstractOppgaven omhandler problemstillingen hvordan man som sangpedagog kan hjelpe sangeleven å finne sin vokale identitet og er en empirisk studie. I søken etter vår vokale identitet er det flere faktorer som må tas i betrakning. Vår stemmefysiologi er utgangspunktet for hvordan vårt sanginstrument lyder. Vi er alle født i en unik kropp som bærer en unik stemme. Den andre viktige faktoren i vår vokale identitet, er vår ikke-fysiologiske identitet, vår personlige identitet. Den forandrer seg hele livet og blir dannet gjennom miljøets påvirkninger utenfra, blant annet gjennom musikkopplevelser. Stemmens fysiologi og musikkens påvirkning på vår identitet er to av temaene for oppgaven. Det siste temaet handler om pedagogiske problemstillinger knyttet opp mot sangpedagogens møte med eleven. Her presenteres det noen pedagogiske teorier med utgangspunkt i læring, identitet og elevens forutsetninger. Under den pedagogisk-tematiske delen av oppgaven vil vi også få innblikk i sangpedagogens undervisningssituasjon med fokus på elevens utvikling og sangpedagogens rettleiing for eleven i sitt søk på sin vokale identitet. Empirien for oppgaven blir presentert gjennom fire informanter som alle er sangpedagoger og som forteller om sine erfaringer og refleksjoner rundt problemstillingen og de tre nevnte temaene.nor
dc.language.isonor
dc.titleSangelevens vokale identitetnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-25T23:00:18Z
dc.creator.authorHerskedal, Sigrun Ebbesvik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46949
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42582/1/Master_Herskedal.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata