Hide metadata

dc.contributor.authorLund, Marie Skjerping
dc.date.accessioned2015-02-23T23:01:59Z
dc.date.available2015-02-23T23:01:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationLund, Marie Skjerping. Novice upper secondary teachers qualifications for coping with writing instruction as part of teaching English as a Foreign Language. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42542
dc.description.abstractMålet med denne kvalitative studien er å undersøke i hvilken grad nyutdannede engelsklærere med universitetsutdanning føler seg forberedt til å undervise i skriving i den videregående skole. Undersøkelsen er basert på semistrukturerte intervju med sju lærere som underviser i engelsk på Vg1 på studieforberedende utdanningsprogram eller på Vg1 og Vg2 på yrkesfaglige utdanningsprogram. For sammenligning inneholder studien også intervjuer med to erfarne engelsklærere som har deltatt i et langvarig skriveprosjekt for lærere i den videregående skole. Intervjuene gjorde det mulig å få et inntrykk av hvordan nyutdannede engelsklærere vurderer sin faglige kompetanse og hvilke utfordringer de møter i undervisningen sin. Studien undersøker hvorvidt universitetsutdanningen til de nyutdannede engelsklærerne har forberedt dem til å undervise i skriving på en måte som tilfredsstiller de forholdsvis ambisiøse kravene i læreplanen i engelsk. Intervjuene med de to erfarne lærerne ble utført for å få et innblikk i deres erfaringer med skriveprosjektet, i tillegg til hvordan de vurderer sin faglige kompetanse og hvilke utfordringer de møter i undervisningen sin, da sammenlignet med de nyutdannede. Funnene viser at skriveundervisning er kanskje den aller mest utfordrende delen med å undervise i engelsk. De nyutdannede lærerne synes det er spesielt vanskelig å hjelpe elevene, som de hevder allerede har gode språklige engelskkunnskaper, til å videreutvikle sine ferdigheter og til å kunne bruke formell engelsk og skrive akademiske tekster. Funnene viser også at de nyutdannede lærerne savner fokus i utdanningen på å utvikle kommunikative språkferdigheter, spesielt skriving som en egen ferdighet og på å lære å undervise i skriving. I tillegg, 60 studiepoeng i engelsk, som er et obligatorisk minimum for å undervise i den videregående skole, blir vurdert som utilstrekkelig for å være trygg i en undervisningssituasjon. Funnene viser også at de erfarne lærerne synes at å undervise i skriving kan være utfordrende, og at et langvarig skriveprosjekt ikke nødvendigvis kompenserer for mangler i utdanningen. Funnene indikerer at det er et behov for endringer i engelsklærerutdanningen for å kunne sørge for mer fokus på lærerstudenters språklige utvikling, deres skriveferdigheter, og på hvordan å undervise i skriving. Med andre ord, engelsklærerutdanningen må fokusere mer på å forberede norske lærerstudenter til å kunne undervise i skriving i den videregående skole som tilfredsstiller læreplanens forholdsvis ambisiøse krav. Funnene indikerer også at det i tillegg er behov for etterutdanningskurs for engelsklærere.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectnovice
dc.subjectteachers
dc.subjectwriting
dc.subjectteaching
dc.subjectEnglish
dc.subjectas
dc.subjecta
dc.subjectForeign
dc.subjectLanguage
dc.subjectsecond
dc.subjectlanguage
dc.subjectteacher
dc.subjecteducation
dc.titleNovice upper secondary teachers qualifications for coping with writing instruction as part of teaching English as a Foreign Languageeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-23T23:02:45Z
dc.creator.authorLund, Marie Skjerping
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46917
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42542/1/Lund-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata