Hide metadata

dc.contributor.authorRognerud, Sidsel
dc.date.accessioned2015-02-20T23:01:12Z
dc.date.available2017-11-13T23:31:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationRognerud, Sidsel. Samtalegrupper for skilsmissebarn. Gruppelederes erfaringer med gjennomføring og nytteverdi. En intervjustudie av helsesøstre.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42473
dc.description.abstractFormålet med studien er å få innsikt i gruppelederes erfaringer tilknyttet skilsmissegrupper for barn i barneskolen. Studien bygger på en kvalitativ intervjuundersøkelse med fire helsesøstre. Studien undersøkte på hvilke måter gruppelederne gjennomfører gruppene og på hvilke måter de opplever samtalegruppene som nyttige for barna som deltar. Alle gruppelederne understreker at behovet for skilsmissegrupper i barneskolen er stort. Arbeidet er meningsfylt og blir prioritert. Det er flere sider ved programmet som er klare styrker, og samtidig avdekker studien noen mulige utfordringer. Samtalegruppene blir gjennomført med utgangspunkt i et velutviklet materiell som gir viktig kunnskap og fleksibilitet i arbeidet. En utfordring er at ikke alle barn som ønsker det får mulighet til å delta. I dag takker noen foreldregrupper nei på sine barns vegne. For disse foreldregruppene kan rekrutteringsstrategier utarbeides spesielt. Evalueringsarbeidet kan bli mer systematisert og helhetlig, og rutiner for å innhente tilbakemeldinger fra lærere og foreldre, i tillegg til elevene kan vurderes. Det er også grunn til å tro at en større foreldreinvolvering vil kunne gi enda bedre utbytte for barna som deltar, og mamma og pappakvelder bør derfor prioriteres. Gruppelederne opplever skilsmissegruppene som nyttige på mange måter. Fellesskapet som oppstår i gruppene er avgjørende og legger grunnlaget for en god prosess. Gruppelederne erfarer at samtalegruppene er med på å gi økt forståelse og nye perspektiv på skilsmissen. De trekker også frem at barna gjennom gruppene får flere ressurser til rådighet i møte med utfordringer. De opplever blant annet at nettverk som ble etablert ga barna flere å spille på og rådene barna ga hverandre var med på å fremme løsninger og økt autonomi. Kontakten som oppstår i gruppene tilrettelegger for tilhørighet og gir identitetsbekreftelse, noe som er med på å fremme mening i tilværelsen. Gruppelederne har vanskelig for å si at barna har endret seg i løpet av møtene eller at programmet er nyttig på lang sikt, til det er seks gruppemøter for lite. Gruppeledernes erfaringer med nytteverdien av skilsmissegruppene tilsier allikevel at samtalegruppene kan være med å fremme barns Opplevelse av sammenheng, gjennom økt begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet i tilværelsen og på den måten legge til rette for bedre mestring av foreldrenes skilsmisse.nor
dc.language.isonor
dc.subjectskilsmisse
dc.subjectskilsmissegrupper
dc.subjectsamtale
dc.subjectOpplevelse
dc.subjectav
dc.subjectsammenheng
dc.titleSamtalegrupper for skilsmissebarn. Gruppelederes erfaringer med gjennomføring og nytteverdi. En intervjustudie av helsesøstre.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-20T23:01:12Z
dc.creator.authorRognerud, Sidsel
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46851
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42473/1/Masteroppgave-i-spesialpedagogikk-hst-2014.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata