Hide metadata

dc.contributor.authorMoen, Eirik
dc.date.accessioned2015-02-11T23:01:03Z
dc.date.available2015-02-11T23:01:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMoen, Eirik. Jobbskifte mellom offentlig og privat sektor - betydningen av pensjonssystemets innlåsingsmekanismer på gjenstående livsløpsinntekt.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42208
dc.description.abstractHovedmålet med oppgaven er å undersøke i hvilken grad bytte av jobb mellom offentlig og privat sektor noen år før overgang til alderspensjon påvirker den forventede gjenstående livsløpsinntekten. Tidligere studier viser at det er klare lønnsforskjeller mellom offentlig og privat sektor, spesielt blant yrker med krav om akademisk utdannelse. Lønnsforskjellene finner en også mellom kjønnene, både innad og mellom sektorene. Lønnsforskjellene vil gi utslag på forskjellene i gjenstående livsløpinntekt. Det er klare forskjeller mellom pensjonsordningene i privat og offentlig sektor. Ulikhetene vil påvirke størrelsen på gjenstående livsløpsinntekt. Ved jobbskifter mellom offentlig og privat sektor oppstår det tap av pensjon gjennom «innlåsingsmekanismer» i pensjonssystemet. Betydningen av kostnaden på gjenstående livsløpsinntekt vil avhenge av utgangspunkt for betraktningen av inntektsforskjellene. Oppgaven tar for seg forskjellene i neddiskontert forventet gjenstående livsløpsinntekt ved jobbskifte mellom offentlig og privat sektor ved henholdsvis 40, 50 og 60 år etter kjønn, utdanningsnivå og alternative valg av pensjonsaldere ved 62 eller 67 år. Beregningene er gjennomført under ulike forutsetninger om neddiskonteringsrenten. Resultatene viser at gjenstående livsløpsinntekt for 40,50 og 60 åringer i akademiske yrker innen privat sektor har høyere neddiskontert gjenstående livsløpinntekt ved 67 år enn tilsvarende ansatte i offentlig sektor. For 50 og 60 åringer i akademiske yrker har offentlig sektor derimot høyere forventet gjenstående livsløpsinntekt ved uttak av alderspensjon ved 62 år enn tilsvarende ansatte i privat sektor. Forskjellene skyldes at inntektsnivået er høyere for ansatte i privat sektor frem til 67 år, og at alderspensjonen fra 62 år er bedre i offentlig sektor. For yrker uten krav til utdanning i privat sektor viser resultatene at mennene ved 40,50 og 60 år med uttak av alderspensjon fra 67 år har høyere gjenstående livsløpsinntekt enn tilsvarende ansatte i offentlig sektor. For 60-årige menn innen yrker uten krav til utdanning som ønsker uttak ved 62 år er gjenstående livsløpsinntekt høyere for den offentlig ansatte enn for den privat ansatte. På grunn av høyere inntektsnivå hos kvinner innen yrker uten krav til utdanning i offentlig sektor er gjenstående livsløpsinntekt høyere enn privat sektor. Offentlig ansatte menn innen akademiske yrker som ønsker å ta ut alderspensjon ved 62 år, taper gjenstående livsløpsinntekt ved overgang til privat sektor i en alder av 50 og 60 år. For uttak av alderspensjon ved 67 år vil den menn i offentlig sektor innen akademiske yrker tjene på en overgang fra offentlig til privat sektor ved 40, 50 og 60 år. Omtrent tilsvarende resultater finner vi for kvinner i offentlig sektor. Privat ansatte menn innen akademiske yrker som ønske å ta ut alderspensjon ved 62 år, taper gjenstående livsløpsinntekt ved overgang til offentlig sektor i en alder av 40 år. Ved uttak av alderspensjon fra 67 år vil menn i privat sektor innen akademiske yrker tape på overgang til offentlig sektor ved 40, 50 og 60 år. Kvinner som ønsker å ta ut alderspensjon ved 62 år vil, i motsetning til menn, i tillegg tjene på gjenstående livsløpsinntekt ved overgang i en alder av 40 år. For offentlig ansatte menn innen yrker uten krav til utdanning som ønsker uttak av alderspensjon ved 62 år reduseres gjenstående livsløpinntekt ved overgang til privat sektor ved 40, 50 og 60 år. Omtrent samme resultater gjelder for de som ønsker uttak av alderspensjon fra 67 år. Privat ansatte menn som vil få økt gjenstående livsløpsinntekt ved omtrent samtlige betraktningstidspunkter. Offentlig ansatte kvinner i yrker uten krav til utdanning vil redusere sin livsløpsinntekt ved overgang til privat sektor. Privat ansatte kvinner i yrker uten krav til utdanning vil som regel få høyere gjenstående livsløpsinntekt ved overgang til offentlig sektor.nor
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate how job changes between public and private sector in some year before retirement effects expected lifetime income. There are income inequalities due to education, sex, and between private and public sector in general. These inequalities will affect the expected remaining lifetime income of each individual. The Norwegian pensions system have lock-in effects which causes reduction in the old-age pension when there are job changes between public and private sector. These expenses in the old-age pension will have effect on expected remaining lifetime income. The thesis will analyze the discounted expected remaining lifetime income in private and public sector at age 40, 50 and 60 with respect to education, sex and with alternatives for retirement at age 62 or 67. Higher educated men in public sector have lower expected lifetime income then its private sector counterpart at retirement age of 67.However, for those retiring at age at 62, educated men in public sector have higher remaining lifetime income then its private sector counterpart at age 50 and 60 years old. Choosing to change job from public to private therefor not be profitable for those employees that are of age 50 and 60 years and are planning to retire at age 62. These results are due to higher levels of income and lower pension levels at 62 years old in private sector then in public sector. Almost equal results are found for higher educated women. The income gap between non-educated employees in public and private sector are smaller than for higher educated employees. Non-educated men, which are planning to retire at age 67, have higher expected remaining income in private sector then in public sector. Only 60-year-old non-educated men, which are planning to retire at age 62, have higher remaining lifetime income in public sector then in private sector. At almost every age and time of retirement, non-educated men are losing lifetime income when changing job from public to private sector. Non-educated men in private sector will increase remaining lifetime income by changing job to public sector. For non-educated women in private sector, changing jobs to public sector will be profitable. This is due to higher income levels in public sector.eng
dc.language.isonor
dc.subjectLivsløpsinntekt
dc.subjectpensjonssystem
dc.subjectalderspensjon
dc.subjectpensjon
dc.subjectoffentlig
dc.subjectprivat
dc.subjectinnlåsingsmekanismer
dc.subjectlønnsforskjeller
dc.subjectAFP
dc.subjectpensjonsordninger
dc.titleJobbskifte mellom offentlig og privat sektor - betydningen av pensjonssystemets innlåsingsmekanismer på gjenstående livsløpsinntekt.nor
dc.titleJob changes between public and privat sector - and the importance of the Norwegian pensions system lock-in effects on expected lifetime income.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-11T23:01:03Z
dc.creator.authorMoen, Eirik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46588
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42208/1/Moen-Eirik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata