Hide metadata

dc.contributor.authorVederhus, Hanne Kristine
dc.date.accessioned2015-02-09T23:02:38Z
dc.date.available2015-02-09T23:02:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationVederhus, Hanne Kristine. Når kunnskap, kvalitet og tilgjengelighet ikke er nok. En casestudie av Vinmonopolets legitimeringsarbeid og samfunnsansvar fra 2008 til 2014.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42159
dc.description.abstractI dag er samfunnsansvar (corporate social responsibility) et velkjent begrep, både i og utenfor akademia. I tillegg til at private virksomheter tar samfunnsansvar, og forteller om at de gjør det, har begrepet og dets betydning slått rot også i offentlige virksomheter. Det norske Vinmonopolet AS er en av disse offentlig finansierte virksomhetene, som siden 2008 har lagt ned fokusert arbeid med å utvide sitt samfunnsansvar som nå omfatter svært mye mer enn å oppfylle det statlig pålagte samfunnsoppdraget. Samme år som arbeidet med CSR tok til for fullt, endret Vinmonopolet sin visjon til å hete Vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte . I stor grad dreier denne oppgaven seg om Vinmonopolets omfattende arbeid for å leve ut denne visjonen, som ifølge Vinmonopolets styre signaliserer at vinmonopolordningen ikke kan tas for gitt. I tillegg til et utvidet samfunnsansvar har Vinmonopolet de seneste årene tatt steget til sosiale medier, og uttrykker generelt at det å bli oppfattet som en moderne virksomhet er ønskelig. Særlig nyinstitusjonelle termer som mimetisk og normativ isomorfi, samt begrepene legitimitet og legitimeringsarbeid, bidrar i denne oppgaven til å forstå endringene som har foregått hos Vinmonopolet fra 2008 og frem til i dag. Særlig ved hjelp av begrepet legitimeringsarbeid analyserer jeg Vinmonopolets økte fokus på samfunnsansvar, samt andre aspekter og endringer som viser til virksomhetens ønske om å fremstå som en moderne virksomhet. Oppgaven diskuterer hvordan Vinmonopolet, som offentlig finansiert virksomhet og med utfordrende omgivelser, arbeider med å legitimere seg og sitt virke overfor flere interessentgrupper. Å beholde legitimitet, både politisk og i befolkningen, fremtoner seg som essensielt for det statlig eide Vinmonopolet. Fortsatt eksistens krever tilpasningsdyktighet. Ved både å si noe om forholdet mellom offentlige og private virksomheter, samt forholdet mellom organisasjoner og deres omgivelser, søker studien først og fremst å gi et bidrag til det det akademiske feltet kalt organisasjonsstudier. Samtidig kan studien ha praktisk overføringsverdi til andre og kanskje særlig offentlige organisasjoner, som i likhet med Vinmonopolet befinner seg i en situasjon hvor det kontinuerlig må legges ned innsats for å opprettholde legitimitet.nor
dc.language.isonor
dc.subjectSamfunnsansvar
dc.subjectCSR
dc.subjectlegitimitet
dc.subjectlegitimeringsarbeid
dc.subjectVinmonopolet
dc.titleNår kunnskap, kvalitet og tilgjengelighet ikke er nok. En casestudie av Vinmonopolets legitimeringsarbeid og samfunnsansvar fra 2008 til 2014.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-09T23:03:11Z
dc.creator.authorVederhus, Hanne Kristine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46522
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42159/1/Masteroppgave-Hanne-Kristine-Vederhus.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata