Hide metadata

dc.contributor.authorHolen, Inger Lise
dc.date.accessioned2015-02-07T23:01:06Z
dc.date.available2015-02-07T23:01:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHolen, Inger Lise. Mellomledelse i høyere utdanning. En analyse av studielederrollen i spenningsfeltet mellom fag og administrasjon. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42109
dc.description.abstractI denne masteroppgaven tar jeg for meg mellomledelse i høyere utdanning og forholdet mellom faglig og administrativ ledelse. Jeg har aktualisert problemstillingen med utgangspunkt i en casestudie av studielederrollen på en høgskole. De senere års endringer i styring og ledelse av høyere utdanning og mer fokus på mål og resultater gjør at det er naturlig å tenke seg en endring av lederrollen. Hensikten med denne oppgaven er å forstå og analysere hvordan studieledere opplever sin lederrolle i spenningsfeltet mellom faglig og administrativ ledelse. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet tre teoretiske innfallsvinkler knyttet til lederoppgaver, utfordringer og dilemmaer og ulike relasjoner i organisasjonen. Jeg har gjennomført et casestudie der jeg har benyttet semistrukturert intervju av fire studieledere ved en høgskole. Transkripsjoner av intervjuene har dannet grunnlag for mitt datamateriale. I tillegg har jeg benyttet stillingsbeskrivelsen for studieleder som sekundær datakilde. Resultatene viser at det er forskjellig hvordan studielederne opplever sin lederrolle i spenningsfeltet mellom faglig og administrativ ledelse, noe som også er dokumentert i tidligere forskning (se Blichfeldt, 2008). Jeg har imidlertid funnet at studieledere utfører oppgaver som i all hovedsak kan knyttes til administrativ ledelse slik Wadel (1997) og Kotter (1998) definerer dette. Faglig ledelse er først og fremst synlig i studieledernes beskrivelser av arbeidet i ledergruppen på instituttet, og i mindre grad i møter med medarbeiderne. Videre viser undersøkelsen at det er svært ulikt hva studielederne opplever som utfordringer og dilemmaer i sin arbeidshverdag, men at dette stort sett er knyttet til personlige og organisatoriske forhold i tilknytning til de hierarkiske strukturene i organisasjonen. Resultatene viser også at aspektene tilgjengelighet, tillit og respekt er viktig for studielederne i det daglige arbeidet med å skape gode relasjoner i deres enheter og organisasjonen. Oppsummert kan det se ut som spenningsfeltet mellom administrativ og faglig ledelse har fire konsekvenser for studielederrollen. For det første er faglig ledelse hovedsakelig orientert mot høyere organisatoriske nivå og lite formalisert, derfor er studielederne i mindre grad involvert i faglig ledelse. For det andre er administrativ ledelse i varierende grad formalisert, og derfor er studielederne i større utstrekning involvert i administrativt arbeid og teamutvikling, spesielt på lavere nivå i organisasjonen. For det tredje er spenninger mellom de ulike nivåene i organisasjonen årsak til flere utfordringer og dilemmaer for studieledere. For det fjerde er studielederne involvert i informasjonsformidling og relasjonsbygging i alle de fire organisasjonsstrukturene uavhengig av om de utøver faglig eller administrativ ledelse De empiriske funnene antyder at management-tenkningen i forhold til ledelse og styring av utdanning har påvirket studielederrollen i høgskolen. På den annen side antyder også de empiriske funnene at det vitenskapelige personalet fortsatt er autonome i sitt arbeid, og dermed lite villige til å bli ledet slik Mintzberg (1979) tradisjonelt har beskrevet den profesjonelle organisasjon.nor
dc.language.isonor
dc.subjectlederrolle
dc.subjectutfordringer
dc.subjectog
dc.subjectdilemmaer
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectfaglig
dc.subjectledelse
dc.subjectadministrativ
dc.subjectledelse
dc.titleMellomledelse i høyere utdanning. En analyse av studielederrollen i spenningsfeltet mellom fag og administrasjonnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-07T23:01:06Z
dc.creator.authorHolen, Inger Lise
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46490
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42109/1/Mellomledelse-i-hyere-utdanning.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata