Hide metadata

dc.contributor.authorNordgård, Britt
dc.date.accessioned2015-02-07T23:00:51Z
dc.date.available2015-02-07T23:00:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNordgård, Britt. Når læreren ikke fungerer. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42092
dc.description.abstractI denne oppgaven setter jeg søkelyset på hva rektorer foretar seg når en lærer ikke fungerer i jobben. Problemstillingen er: Hvordan velger rektorer å gå frem når en lærer ikke fungerer i jobben? Temaene for oppgaven dreier seg om hvordan rektorer definerer en lærer som ikke fungerer, hvilken prosess de eventuelt velger å sette i gang og om rektorene synes de har makt til å handle i en slik situasjon. Egne erfaringer fra skolen er hovedårsaken til at jeg ønsker å arbeide med dette temaet. Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode og har benyttet en type intervju som Kvale & Brinkmann (2009) kaller et semistrukturert livsverdenintervju. Hensikten med å bruke denne type intervju er å fange opp intervjuobjektets erfaringer, tanker og meninger. Jeg har gjennomført intervju med fem rektorer fra grunnskolen i en stor sentral fylkeskommune. Alle rektorene jeg intervjuet kom fra forskjellige kommuner og hadde flere års erfaring som rektor. I litteraturstudiet har jeg forsøkt å finne relevant teori om rektor som leder. Jeg har også valgt å trekke frem litteratur som tar for seg den juridiske siden som en rektor må forholde seg til både i forhold til lærere og elever. Siden rektorene nevnte både dokumentasjonskrav, lærernes rettigheter og plikter, elevenes psykososiale miljø og skoleeier, så har jeg forsøkt å finne aktuell litteratur om disse temaene også. Denne litteraturen har vært nyttig og nødvendig for å belyse empirien. Gjennom presentasjon av empiri, analyse og drøfting redegjør jeg for sentrale funn i studien. Et av funnene viste at det var lettere for rektorene å svare på hva de mente var en kvalifisert lærer, enn på hva som var en lærer som ikke fungerte i jobben. Svaret på det siste spørsmålet var mer komplekst og mer individuelt. Det var betydelig større samsvar mellom det rektorene tenkte om ønskede kvalifikasjoner, enn det de henviste til når en lærer ikke fungerte. Når det gjelder prosessen rektor setter i gang når en lærer ikke fungerer, så var denne mer kompleks enn jeg jeg hadde tenkt. Alle rektorene startet med veiledning av læreren. Hvis veiledningen ikke fungerte så var det variasjon i hva de ulike rektorene valgte å foreta seg. Som en rektor sa: «Og en sånn tradisjon i norsk skole er at de blir spredd utover, ikke sant. Har en time, har et fag her og et fag der sånn at.. Men det er ikke noen god løsning». Andre rektorer fortalte om andre fremgangsmåter. Noen av disse fremgangsmåtene har jeg ikke funnet igjen i litteraturen.nor
dc.language.isonor
dc.titleNår læreren ikke fungerernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-07T23:00:51Z
dc.creator.authorNordgård, Britt
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46481
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42092/1/Britt-Nordgrd---masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata