Hide metadata

dc.contributor.authorBrenna, Margrethe Børresen
dc.date.accessioned2015-01-27T23:01:28Z
dc.date.available2015-01-27T23:01:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBrenna, Margrethe Børresen. "Passer dette for meg?" En kvantitativ studie av sammenhengen mellom aleneforeldre, foreldreferdigheter og atferdsendring hos barn etter foreldrerådgivning. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41964
dc.description.abstractBakgrunn: Foreldrerådgivning er en kortvarig strukturert intervensjon siktet mot å forebygge og behandle begynnende atferdsproblemer. Litteraturen beskriver både at aleneforeldre har mindre effekt av foreldretrening, og at det ikke er forskjell i effekt etter foreldretrening på aleneforeldre og familier bestående av to foreldre. Denne studien har som mål å få økt klarhet rundt disse sprikende funnene. Dersom det viser seg at foreldrerådgivning har forskjellig effekt basert på om familien består av en eller to foreldre, har det kliniske implikasjoner. Tiltaket foreldrerådgivning er del av er Tidlig Intervensjon for Barn i Risiko (TIBIR) og er ment for foreldre av barn i alderen 3-12 år som har begynnende eller allerede utviklete atferdsproblemer. Foreldrerådgivning tilbys som et lavterskeltilbud i kommunen ved barnehager, skoler, helsestasjoner, pedagogisk psykologisk tjeneste og i barnevernet. Intervensjonen bygger på samme teoretiske prinsipp som Parent Management Training - Oregon modellen (PMTO) men er mindre omfattende. Tiltaket har vist seg å være et effektivt tiltak for familier med barn med atferdsproblemer. Metode: Hovedstudien som denne oppgaven er sprunget ut i fra undersøkte effektiviteten av foreldrerådgivning i førstelinjetjenesten sammenlignet med annen tilgjengelig praksis og ble utført i regi av Atferdssenteret. Denne studien har anvendt data fra 216 familier, hvor barna har begynnende eller allerede utviklede atferdsproblemer. Familiene er rekruttert fra alle landets helseregioner, og ble randomisert til en intervensjonsgruppe som mottok foreldrerådgivning og en sammenligningsgruppe. For å undersøke sammenhengen mellom familiestruktur og endring i foreldreferdigheter samt atferd hos barna, ble det utført multiple regresjonsanalyser på 12 utfallsmål. Utfallsmålene er foreldrerapporterte og lærerrapporterte. Disse inkluderer mål på sosial kompetanse og antisosialitet hos barna, samt foreldreferdigheter. Resultater: Resultatene tyder på at foreldrerådgivning hadde lik effekt for aleneforeldre og toforeldre i forhold til atferdsmål. De foreldrerapporterte atferdsmålene ECBI og HCSBS viste nedgang i antisosial atferd og økt sosial kompetanse for både aleneforeldre og toforeldre familiene i intervensjonsgruppen. Den lærerrapporterte atferdsmålet SSBS viste ikke effekt for noen av gruppene. Regresjonsanalysene viste små forskjeller i foreldreferdigheter etter intervensjonen mellom aleneforeldre og toforeldregruppen på ett av de seks målene; "klare forventninger". Konklusjon: Til tross for at det på ett av målene på foreldreferdigheter ble funnet en interaksjonseffekt mellom familiestruktur og intervensjonen, var det ikke forskjell på barnas atferd etter foreldrerådgivningen mellom gruppen med aleneforeldre og toforeldre. Det antydes dermed at foreldrerådgivning er en intervensjon som passer like bra for alle familier uavhengig av hvor mange foreldre den er bestående av.nor
dc.description.abstractBrief Parent Training has proven to be an effective treatment for children with conduct problems. Earlier studies have not investigated whether single parents have the same results as families with two parents. Results found that there was no significant difference between single parents and two-parent families with regards to children's behavior change. However, there was a small difference in regards to parenting practices between single parents and two-parent families.eng
dc.language.isonor
dc.subjectBrief
dc.subjectParent
dc.subjectTraining
dc.subjectConduct
dc.subjectproblems
dc.subjectparenting
dc.subjectpractices
dc.subjectsingle
dc.subjectparent
dc.title"Passer dette for meg?" En kvantitativ studie av sammenhengen mellom aleneforeldre, foreldreferdigheter og atferdsendring hos barn etter foreldrerådgivningnor
dc.titleA Quantitative Study of the Relationship between Single Parents, Parenting Practices and Children's Behavior Change After Brief Parent Training.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-01-27T23:01:28Z
dc.creator.authorBrenna, Margrethe Børresen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46352
dc.type.documentHovedoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41964/9/FINALHovedoppgaveMargrethe.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata