Abstract
Denne masteroppgaven beskriver et introduksjonsarbeid innenfor optimalisering av video enkoding av 3D-miljøer ved hjelp av informasjon tilgjengelig i rendering pipelinen. Denne masteroppgaven foreslår at videoendoding-steget kjent som motion estimation kan optimaliseres eller hoppes over. Dette er blitt gjort ved å beholde forrige tilstand i simulasjonen av et system. Denne tilstanden er så blitt brukt for å beregne forskjeller mellom den aktuelle og forrige tilstanden. To lignende metoder er blitt foreslått og testet. Den ene hopper over "motion estimation", mens den andre gir ekstrainformasjon til dette steget. Masteroppgaven foreslår også flere andre metoder som er delvis basert på de testede metodene.
This thesis contains preliminary work on optimizing video encoding of 3D environments by using information available in the rendering pipeline. It suggests that the video encoding step known as motion estimation can be optimized or bypassed. This has been done using information which is available through keeping the state used to render the previous state of a system. This state was then used to calculate screen-space differences between the current and previous state. Two similar methods have been proposed and tested in this thesis. One method skips motion estimation, the other method provides additional information to the motion estimation step. This thesis also suggests several other methods that are partially based on the methods tested as potential future work.