Hide metadata

dc.date.accessioned2014-11-07T11:58:38Z
dc.date.available2014-11-07T11:58:38Z
dc.date.created2014-10-15T13:21:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41515
dc.description.abstractLæringsressurser og arbeid med sjangeren fantasy Læreboka sto sentralt i engelskundervisningen i en klasse på 8. trinn. Men den har ikke lenger har den samme styrende funksjon som er beskrevet i tidligere studier. Læreboka ble brukt som utgangspunkt for videre utvikling av oppgaver og aktiviteter. Ark & App er et forskningsprosjekt om valg og bruk av læremidler ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Foreliggende rapport tar for seg 1 av de 12 casene i prosjektet. Tre overordnede spørsmål ligger til grunn for analysene i caserapporten: • Hvordan benyttes læremidlene i undervisningsopplegget? • Hvilken funksjon har bruken av læremidlene i interaksjonen mellom lærer og elever? • Hvordan bidrar bruk av læremidlene til engasjement og læring hos elever? Undervisningopplegget i engelskcasen på 8. trinn Denne caserapporten undersøker et undervisningsopplegg der hovedtema var sjangeren fantasy. Elevene skulle i perioden skrive en egen fantasy-historie. Elevene skulle også holde en muntlig presentasjon av hver sin skjønnlitterære bok. Læreboka og lærernes egenutviklede læringsressurser (kopierte ark) var de viktigste læremidlene i dette undervisningsforløpet. Læreboka sentral i engelskundervisningen, men den styrer ikke Læreboka sto sentralt i undervisningen, men den har ikke lenger har den samme styrende funksjon som beskrevet i tidligere studier. Læreboka har status som et utgangspunkt for videre utvikling av oppgaver og aktiviteter. Digitale læringsressurser blir brukt i liten grad. PC benyttes kun av elevene når de fører inn fantasy-historien som de tidligere har skrevet for hånd. Lærerne benytter PowerPoint-presentasjoner til faglige introduksjoner for hele klassen. Elevene og lærerne er ikke eksponert for mer åpne og interaktive læringsmiljø i denne undervisningsperioden. Naturlig bruk av engelsk språk i timen er det lite av Erfaringene fra engelskcasen ser ut til å bekrefte at interaksjonene i klasserommet er endret i den forstand at læreren ikke lenger snakker så lenge og så mye av gangen. Undervisningen som er observert, ledes av lærere som sikrer arbeidsro og sørger for at elevene arbeider med oppgavene de er satt til å løse. Individuelt arbeid er den mest brukte arbeidsformen og det skiftes ofte mellom aktiviteter. Elevene er godt forberedt, deltar aktivt i timene og det faglige nivået kan karakteriseres som høyt. Samtidig viser analysen at naturlig bruk av språk, slik som i elevsamarbeid, er lite vektlagt. Dette medfører at elevene ikke snakker så mye engelsk i timene. Ark & App har egen hjemmeside hos Institutt for pedagogikk ved UiO: http://www.uv.uio.no/iped/forskning/prosjekter/ark-app/en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.titleLæringsressurser og arbeidsformer i engelsk: Ungdomsskoleelevers arbeid med sjangeren fantasy. En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 8. klasseen_US
dc.title.alternativeNONorskNorwegianLæringsressurser og arbeidsformer i engelsk: Ungdomsskoleelevers arbeid med sjangeren fantasy. En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 8. klasse
dc.typeResearch reporten_US
dc.creator.authorRasmussen, Ingvill
dc.creator.authorRindal, Ulrikke Elisabeth
dc.creator.authorLund, Andreas
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1164219
dc.identifier.pagecount58
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46019
dc.type.documentForskningsrapporten_US
dc.source.isbn978-82-569-7001-8
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41515/1/RAPPORT_1_ENGELSK_20_12.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata