Hide metadata

dc.contributor.authorMyren, Tina Therese Hemb
dc.date.accessioned2014-10-21T22:00:10Z
dc.date.available2014-10-21T22:00:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMyren, Tina Therese Hemb. Sosiale medier etter 22. juli-terroren: En analyse av journalisters bruk av kilder fra sosiale medier etter terroraksjonen. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41463
dc.description.abstractMålet i denne studien har vært å undersøke hvor mye og hvordan journalister benyttet sosiale medier som kilde i artiklene under terrorsaken 22. juli i tiden frem til 5. august 2011. Studien ser også på hvordan sosiale medier har påvirket journalistenes rolle i dekningen. Oppgaven benytter kvantitativ innholdsanalyse av nettartikler i Aftenposten.no og VG Nett, kvalitativ tekstanalyse av seks artikler, og intervjuer med fem journalister i de to redaksjonene for å besvare disse spørsmålene. Hovedfokuset er på kilder fra Twitter, Facebook og blogg. Funnene viser at de to avisene har brukt sosiale medier i betydelig grad, men likevel mindre enn andre kilder i perioden. Lite skiller avisene på dette punktet. Hovedforskjellen ligger i at VG Nett bruker mest blogg og Aftenposten mest Facebook. Twitter ble brukt hovedsakelig rett etter terroranslaget. De sosiale mediekildene representerer mannen i gata , mens blant andre kilder var autoritative kilder i flertall. Funnene indikerer at sosiale medier ofte utgjør vinkling på saker; allikevel står kildene sjeldent alene og settes i kontekst med andre kilder. Intervjuene viser at journalistene er positive til sosiale medier som kilde, men de er nøkterne i bruk og lener seg på tradisjonelle kildekritikk og verifisering. Nye teorier hevder at inntoget av sosiale medier har redusert journalistenes rolle til gatewatcher . Denne studien kan imidlertid ikke bekrefte dette. Den er i stedet et eksempel på at journalistenes tradisjonelle rolle i stor grad stadig er til stede, i alle fall i denne dekningen.nor
dc.description.abstractThe goal of the study has been to examine how and how much journalists have used social media as a source in online articles while covering the terror-attacks from July 22 to August 5 2011. The study also analyses how social media has affected the role of the journalists in the coverage. The study uses quantitative analysis of online articles by Norwegian newspapers Aftenposten.no and VG Nett, as well as qualitative text analysis of six of these articles and interviews with journalists in the two newspapers to answer the research questions. The main focus of the study is the sources from Twitter, Facebook and blog. The findings show that the papers have used sources from social media to an extent, but there are still far more other sources in the coverage. Little separates the two newspapers in this regard. The main differences are that VG Nett has used more sources from blog and Aftenposten.no more from Facebook. Twitter was mainly used immediately after the attack. The social media sources are mainly represented by the common man , while the other sources in the coverage are mainly authoritative sources. The findings suggest that social media sources often lead the stories, but they are seldom used alone and are put in context with other sources. While interviews with the journalists suggest that the journalists are positive to social media as a source, they were modest in the use of these sources in the coverage and still clinging to traditional ethical rules and verification. While new theories suggests that the new world of social media has reduced journalists to gatewatchers of social media, this study does not confirm this, but instead find that the traditional role of the journalists still is around, at least in this coverage.eng
dc.language.isonor
dc.subjectSosiale
dc.subjectmedier
dc.subjectaviser
dc.subjectjournalister
dc.titleSosiale medier etter 22. juli-terroren: En analyse av journalisters bruk av kilder fra sosiale medier etter terroraksjonennor
dc.titleSocial media and the Norway Terror Attacks. An analysis of social media usage by news journalistseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-10-21T22:00:09Z
dc.creator.authorMyren, Tina Therese Hemb
dc.date.embargoenddate3014-10-21
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45988
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41463/1/HembMyren-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata